Springen naar inhoud

Transformator relatie in relatie met een weerstand en constante bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Tessje

Tessje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2014 - 19:44

Ik zit in 6 vwo en wij zijn momenteel bezig met een PO.
Dit gaat onder andere over transformatoren. We hebben een proef gedaan met een wisselspanningsbron, twee spoelen (primair 200 windingen, secundair 100) en verschillende weerstanden op de secundaire spoel aangesloten, variërend tussen 60 en 2,5 ohm.
We moeten de relatie tussen de verhouding van de secundaire en primaire stroomsterkte met weerstand(belasting) in de secundaire spoel analyseren en een vergelijking met de theorie maken.

De leraar heeft de volgende formule gegeven:
Is/Ip=Np/Ns x a/(wortel "a2 + Rs2")

Hierin is N het aantal windingen van de spoel, Rs de weerstand die we in de kring zetten bij de secundaire spoel en a een constante afhankelijk van de wisselspannings frequentie en geometrische eigenschappen, die volgens mijn leraar bepaald kan worden uit de meetgegevens van de proef.

We hebben de stroomsterktes van de primaire en secundaire spoelen gemeten per weerstand en de verhouding Is/Ip is per weerstand. (Is is te variëren dmv de weerstanden blijkt).

Nu moet ik berekenen welke waarde de verhouding Is/Ip aanneemt als R --> 0 (0 nadert), en dit theoretisch toelichten.
Vraag 1: welke theorie heb ik nodig? want ik zie door de bomen het bos niet meer.
vraag 2: hoe kom ik aan a?
vraag 3: hoe pak ik het aan?

Groetjes.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2014 - 19:52

Vraag 2: uit jouw gegevens zou je alles behalve a kunnen halen. Zorg eens dat alle termen waar geen a in staat links van het = teken staan.

Tessje

Tessje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2014 - 20:02

Met: Is/Ip=Np/Ns x a/(wortel "a2 + Rs2")
Bijvoorbeeld: Is/Ip=0,3529, Np/Ns=0,2 en Rs=60
Na invullen van deze waarden, daarna het wortelteken isoleren, beide zijden kwadrateren, a naar links halen etc. kom ik uit op:
0,6788..a2= - Rs2
Maar dan heeft dit geen oplossing toch, aangezien een kwadraat niet negatief kan zijn. Hoe kom ik hier uit?

Rs is in dit geval dus 602=3600

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures