[scheikunde] Mol eenheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

Mol eenheid

Zou iemand mij de mol eenheid kunnen uitleggen?

Alvast bedankt voor de moeite :)

Berichten: 1.617

Re: Mol eenheid

We weten dat de massa van een molecuul van een stof gelijk is aan de massa van de protonen en neutronen in één molecuul en dat de massa van elektronen verwaarloosbaar klein is.

Protonen en neutronen hebben (practisch) dezelfde massa. Tel hoeveel protonen of neutronen in één gram gaan. Je telt er 6 022 141 290 000 000 000 000 00. Dat getal is Na, het getal van Avogadro.

Dus 6 022 141 290 000 000 000 000 00 moleculen van een stof heeft een massa in gram gelijk aan het aantal protonen + neutronen in één molecuul. Zoveel moleculen noemen we een mol. De grap is dat de massa van een mol zuivere stof in gram gelijk is aan het aantal protonen + neutronen in één molecuul van de stof.

Berichten: 74

Re: Mol eenheid

Of om het wat eenvoudiger te zeggen:

1 mol komt overeen met 6,022 141 29 x 1023 moleculen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Mol eenheid

Of nog eenvoudiger: zie hier. :)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 42

Re: Mol eenheid

Dank jullie allemaal :) heeft me geholpen

Berichten: 1.617

Re: Mol eenheid

Theo22 schreef: do 20 feb 2014, 00:46
Of om het wat eenvoudiger te zeggen:

1 mol komt overeen met 6,022 141 29 x 1023 moleculen
Ja dat is wat het is. In mijn ogen is de betekenis van deze definitie of wat je er mee kunt net zo belangrijk.

Wat ik overigens niet begrijp is waarom de mol een grondeenheid is in het SI stelsel, het lijkt meer op een natuurconstante die gekozen is obv de massa van één kerndeeltje.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Mol eenheid

Een natuurconstante is het niet. Er is niets fundamenteels aan de grootte van het getal van Avogadro.

De waarde is inderdaad - welbewust - gekozen aan de hand van de massa van de betreffende kerndeeltjes.

Je kunt ook het dozijn als grondeenheid kiezen maar dan krijg je van die onhandige getallen.

Dan gaat het over bijvoorbeeld 1020 dozijn moleculen met elk een massa van 18*10-23kg. Het zegt allemaal niets meer en wekt rekenfouten in de hand.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Mol eenheid

Ik heb toevallig laatst een leuk onderzoek gelezen waarbij studenten andere waarden als vergelijking namen. Dus bijvoorbeeld wat als de definitie van een mol niet het aantal atomen in 12 g C-12 is, maar in 6g. Wat zou er dan allemaal veranderen?? Was leuk en echt lang nadenken. Ik ga het misschien ook gebruiken.

Wat mij brengt op de reden waarom ik hier reageer. Het volgende:

1 mol komt overeen met 6,022 141 29 x 1023 moleculen
is te beperkend genoteerd en zorgt voor veel misvattingen in stofkennis en molrekenen. Vervang moleculen door deeltjes en het is (meer) juist. Je kan namelijk bijvoorbeeld ook een mol protonen hebben. Of zelfs....elektronen (en ja, hier zou begrip deeltjes weer mis gaan, ik weet het...).

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer