KWH

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 26

KWH

Hoi ik zat voor de lol thuis een beetje alles door te meten met mijn kilowatt uur meter en toen kwam ik erachter dat mijn computer 15 watt verbruikt als ie uitstaat :roll: . Toen dach ik ik ga eens kijken hoeveel dat nu kost dus heb ik het volgende sommetje gemaakt.

15Watt keer 24 uur = 360

360 keer 365 =131400 WH

131400 delen door duizend is 131,4 KWH wat ik aan een computer zou verbruiken die uitstaat :D

En toen ging ik me laptop oplaaier meten die verbruikt ook 8 watt dus dat zou op iets van rond de 70 KWH uitkomen :S

Dit kan toch nooit kloppen en zo jah dan weet ik een makkelijke manier om het landelijke energieverbruik in no time terug te draaien. Ik bedoel het kan nooit heel lastig zijn om een schakelingetje te bouwen wat onder een bepaalde stroom alles echt goed uitzet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: KWH

Als je dat bekijkt over een heel jaar kost je dat geen klop, een kwh kost €0,13 dachtek, dus reken maar ff :wink:

(kheb je berekeningen wel niet gecheckt, ff geen zin om dit uur om te rekenen, maar ze lijken mij wel correct)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: KWH

Trekt je computer 15W als hij uit staat? Hoe heb je dat gemeten, met een aparte kWh meter of met de meter in de meterkast?

En in het laatste geval, weet je zeker dat er verder in huis niks aan stond?

Ik heb een simpele manier om te voorkomen dat apparaten in "rust" nog stroom trekken: stekker er uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: KWH

Hoe heb je dat gemeten, met een aparte kWh meter of met de meter in de meterkast?
alles door te meten met mijn kilowatt uur meter


En om het probleem op te lossen: Ik heb zo'n stekkerblok met zo'n rode verlichte schakelaar erop. Als je die schakelaar omzet geeft het hele stekkerblok geen stroom meer door.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: KWH

Cycloon schreef:
Als je dat bekijkt over een heel jaar kost je dat geen klop, een kwh kost €0,13 dachtek, dus reken maar ff  
Alleen die computer (beeldscherm, luidsprekertjes standby, misschien nog printer en scanner) is dus een euro of 20 op jaarbasis.

Ger schreef:
En om het probleem op te lossen: Ik heb zo'n stekkerblok met zo'n rode verlichte schakelaar erop. Als je die schakelaar omzet geeft het hele stekkerblok geen stroom meer door.
En zo'n stekkerblok kost een euro of 5-6, en gaat jaren mee. Voor die 20 euro koop je een stekkerblok met overspanningsbeveiliging. Twee vliegen in één klap. En die gaat ook jaren mee.

Onze huizen staan tegenwoordig vol met die stiekeme verbruikers. Een paar Watt hier, een paar Watt daar........ :roll:

Van wat dat meestal onnodig kost, kun je een paar keer per jaar een gezin van 5 personen van pizza's voorzien.

http://www.milieucentraal.nl/onderwerp/set...rwerp=Apparaten
Apparaat en gemiddelde besparing Stand by uitschakelen  

- Lader elektrische tandenborstel (11 kWh)  

- Lader kruimeldief (13 kWh)  

- Batterij/accu-oplader (5 kWh) De oplader blijft stroom verbruiken, ook zonder apparaat of als apparaat vol is. Haal de stekker uit het stopcontact als er niet opgeladen hoeft te worden.  

- Halogeenlamp (5 kWh)  

-Babyfoon (6 kWh) De transformator blijft stroom verbruiken, ook als apparaat of lamp uit staat en de stroom dus niet hoeft te worden 'getransformeerd' naar het juiste vermogen. Haal de stekker uit het stopcontact.  

- Versterker (42 kWh)  

- Tuner (19 kWh)  

- Cassettedeck (25 kWh)  

- CD-speler (23 kWh)  

- DVD-speler (61 kWh)  

- Televisie (64 kWh) Zolang er een lampje brand verbruikt het apparaat stroom en kan dan met de afstandsbediening bediend worden. Als het apparaat echt uit staat kan het niet meer met de afstandsbediening bedient worden. Soms kan dit alleen door de stekker uit het stopcontact te halen.  

- Computer (94 kWh)  Sluit de programma's af voor u de stekker uit het stopcontact haalt of de stekkerdoos uit zet. Dit is beter voor de harde schijf.  

- Printer en scanner (45 kWh) Haal de stekker uit het stopcontact of sluit aan op stekkerdoos met aan/uitknop.  

- Fax/modem (43 kWh) Haal de stekker uit het stopcontact als u niet bereikbaar hoeft te zijn.  

- Espresso-apparaat (26 kWh) Haal de stekker uit het stopcontact of sluit aan op stekkerdoos met aan/uitknop.  

- Koffiezetapparaat (1 kWh) Warmhoudplaatje blijft warm. Koffie kan in thermoskan warm gehouden worden.  

- Kookplaat en oven (ook gasoven met stekker, 10 kWh)  

- (Combi) magnetrons (35 kWh) Vaak is een lampje of een display met de tijd te zien. Dit verbruik is te voorkomen door een schakelaar aan te brengen tussen het stopcontact en de stekker. Bij inbouw-apparaten zal het lastig zijn dit stand-by verbruik te voorkomen omdat de stekker moeilijk te bereiken is.  

Totale besparing 528 kWh *) Kosten besparing € 100,-*)  

(Consumentenbond 2002)

*) De totale besparing valt hier hoger uit dan in een gemiddeld huishouden. Niet ieder huishouden zal alle bovengenoemde apparaten in huis hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: KWH

Hmm..

Je computer op spaarstand draagt ook bij aan de verwarming van je huis.

Mooi toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: KWH

Spaarstand is volgens mij niet hetzelfde als uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: KWH

Brennus schreef:
Je computer op spaarstand draagt ook bij aan de verwarming van je huis.
1 kWh warmte uit elektra ca. 19 cent

8,9 kWh (stookwaarde kuub) Gronings aardgas ca 52 ct

1 kWh warmte uit aardgas dus ca 6 cent. Na verrekening ketel-en andere rendementsverliezen zeg 7 cent.

Dan geldt 's winters dus dat aardgas bijna drie keer zo goedkoop is om te verwarmen. Ruim een half jaar brandt de ketel nauwelijks, dan is alle warmte die elektrische apparaten in je huis pompen hoe dan ook verloren geld.

En heb je 's zomers airco, dan betaal je dubbel......

schatting: van de 100 euro die je teveel uitgeeft aan onnodig standby-staande apparatuur verdien je misschien 15 euro terug aan bespaarde (gas)verwarmingskosten.

Dat zijn dan 2 Quattro Stagioni's minder... :roll: :D :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: KWH

Zucht...

De originele vraag gelezen?

De OP gebruikte het woord "uit" maar bedoelde "spaarstand".

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: KWH

Brennus schreef:
Je computer op spaarstand draagt ook bij aan de verwarming van je huis.
1 kWh warmte uit elektra ca. 19 cent

8,9 kWh (stookwaarde kuub) Gronings aardgas ca 52 ct

1 kWh warmte uit aardgas dus ca 6 cent. Na verrekening ketel-en andere rendementsverliezen zeg 7 cent.

Dan geldt 's winters dus dat aardgas bijna drie keer zo goedkoop is om te verwarmen. Ruim een half jaar brandt de ketel nauwelijks, dan is alle warmte die elektrische apparaten in je huis pompen hoe dan ook verloren geld.

En heb je 's zomers airco, dan betaal je dubbel......

schatting: van de 100 euro die je teveel uitgeeft aan onnodig standby-staande apparatuur verdien je misschien 15 euro terug aan bespaarde (gas)verwarmingskosten.

Dat zijn dan 2 Quattro Stagioni's minder... :roll: :D :D
Tja.. Toch zijn er nog steeds elektrische kacheltjes.. :P

Berichten: 26

Re: KWH

berekening klopt dus dan ga ik toch wat vaker die schakelaar op me stekkerdoos om zetten.

heb toevallig profielwerkstuk over energie besparing nouh we hebben op school wel een stuk of 50 computers dat is 6570KWH ik bedoel dat is wel lekker besparen als ze voortaan die stekkerdozen echt uitzetten:-)__o.

ander vraagje ben ook bezig met de energie rekening daar staat op dat je betaalt voor je maximale belasting. bedoelen ze hier mee hoeveel je maximaal heb verbruikt ofzo :S

alvast heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: KWH

Ze rekenen met piekbelasting. Kijk maar eens op de site van je energieleverancier, daar hoort het uitgelegd te staan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 26

Re: KWH

srry dat dit er later bijkomt maar ik bedoel ook echt uit. je weet wel als je die grote knop in drukt met een cirkeltje en een streepje erin en je vervolgens alleen met die knop hem weer aankrijg. als hij 15 watt zou verbruiken aan standby zal ik het nog ergens snappen. die 15 watt is er om het MB van stroom te blijven voorzien om bijvoorbeeld dingen als de inwendige klok aan de praat te houden.

en ik heb zon klein energie metertje speciaal ervoor gemaakt om apparaten te meten op hoeveel stroom ze verbruiken. is nog vrij complex je kan ook de energieprijs invullen en dan geeft ie aan hoeveel stroom die al verbruikt heeft en hoeveel dat gekost heeft.

ps: bedoel het serieus geen kattende opmerking maar er ztten veel knoppen aan mijn computer tegenwoordig :roll: :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: KWH

die 15 watt is er om het MB van stroom te blijven voorzien om bijvoorbeeld dingen als de inwendige klok aan de praat te houden.
De drie computers hier in huis staan alledrie aan zo'n stekkerblok, en de klokken lopen altijd gelijk.

En als mijn polshorloge 15 W moest verbruiken, zou daar toch elke dag een ander batterijtje in moeten? Als het ding ECHT UIT staat, en je meet 15 W, dan meet je iets anders of je meter is niet goed.

of nou begrijp ik je niet meer. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: KWH

ander vraagje ben ook bezig met de energie rekening daar staat op dat je betaalt voor je maximale belasting. bedoelen ze hier mee hoeveel je maximaal heb verbruikt ofzo
Maximale bealsting is de hoogste kW waarde. Meestal wordt die gemiddeld over een kwartier.

Maarre, wat voor aansluiting heb je eigenlijk? Normaal gesproken betalen alleen grootverbruikers voor de maximum belasting.

Reageer