Springen naar inhoud

'Depressivum'?

• Log in om te kunnen reageren

stokbrood

stokbrood

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2014 - 19:26

Mijn leerkracht Nederlands vertelde ons vandaag tijdens een morfologie-oefening dat in het woord 'antidepressiva', het woord 'depressiva' een zelfstandig naamwoord is. Ik kan dit woord echter nergens terugvinden (alsook het woord 'depressivum' niet). Tijdens de les twijfelde ik namelijk ook al sterk aan het bestaan van het woord 'depressivum'.

Kan iemand me vertellen of dit nu een zelfstandig naamwoord is of niet?
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2014 - 01:56

Bij deze heb je het woord 'gecoined'. Het is logischerwijs iets dat het omgekeerde doet van een antidepressivum, namelijk het veroorzaken van depressies in gezonde personen.

Wellicht zijn er stoffen die precies die werking hebben, al vermoed dat ik dat ze voor de farmaceutische industrie niet zo interessant zijn ;)

Let overigens wel op het andere woord "depressant" (slaapmiddelen, alcohol etc), het tegenstelde van een "stimulant" (caffeine, cocaine etc).
Victory through technology

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2014 - 09:27

depressivum komt NIET voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Dit wil niet zeggen dat het fout gespeld is. Woorden die niet vaak worden gebruikt, encyclopedische ingangen en woordgroepen worden niet of zelden opgenomen in deze lijsten.

Bron: woorden.org

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures