Springen naar inhoud

Spiritus dampen gevaarlijk?

• Log in om te kunnen reageren

Nummer55

Nummer55

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2014 - 17:40

Met scheikunde moesten we werken met spiritus, ong 15 klasgenoten elk apart en je kunt voorstellen dat dit aardig ging ruiken. Nu ben ik thuis en voel ik mij erg moe & slaperig. Op internet staan niet de best dingen over methanol (en vergiftiging). Zijn spiritusdampen erg giftig en heb ik ergens in mijn lichaam schade opgelopen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2014 - 17:51

Vele producten gebruikt in een chemisch labo kunnen potentieel giftig zijn. Ik zou me niet veel zoveel zorgen maken over mogelijke methanolvergiftiging door brandspiritus. Het aandeel aan methanol hierin is eerder aan de lage kant (± 3%). Het hoofdbestanddeel van brandspiritus is ethanol, een stof die frequent wordt toegepast als solvent. Moest deze ethanol zeer schadelijk zijn, dan zou men die niet gaan toepassen in labo's.

Verder is het ook zo dat met potentieel gevaarlijke stoffen onder een trekkast dient gewerkt te worden. Deze zal ervoor zorgen dat schadelijke dampen afgezogen zullen worden.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2014 - 20:11

Ethanol is anders officieel gekwalificeerd als kankerverwekkend. Klinkt vreemd aangezien je in je bier/wijn meer binnen kunt krijgen dan ooit op je werk. Maar op veel Labs wordt het gebruik van ethanol al ontmoedigt. (En naar het veel giftigere methanol geschakeld, maar wat (nog) niet officieel carcinogeen is.

Neemt niet weg dat bij de ts waarschijnlijk meer het "placebo"effect optreedt.. Als je denkt dat je suf wordt, wordt je het ook. Ziet hetzelfde bij massahysterie

Veranderd door druipertje, 21 februari 2014 - 20:13

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2014 - 00:16

Elke alcohol, dus ook de (m)ethanol in spiritus, heeft een bedwelmend effect bij inademing.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 februari 2014 - 01:44

Ethanol is anders officieel gekwalificeerd als kankerverwekkend. Klinkt vreemd aangezien je in je bier/wijn meer binnen kunt krijgen dan ooit op je werk. Maar op veel Labs wordt het gebruik van ethanol al ontmoedigt. (En naar het veel giftigere methanol geschakeld, maar wat (nog) niet officieel carcinogeen is.

Ethanol is erkend carcinogeen -in dranken-. Er is geen bewijs voor carcinogene effecten van alcoholdamp, maar uiteraard zijn er wel andere gevaren. Vanaf een procent of 3 concentratie in lucht is het een explosief mengsel, iets dat je absoluut wilt voorkomen, ook in een laboratorium.

De concentraties alcoholdamp in zo'n klaslokaal zullen waarschijnlikj vergelijkbaar zijn met die in een slecht geventileerde kroeg.
Victory through technology

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2014 - 09:20

Ethanol is erkend carcinogeen -in dranken-. Er is geen bewijs voor carcinogene effecten van alcoholdamp, maar uiteraard zijn er wel andere gevaren.

Als je het niet onderzoekt, dan wil dat niet zeggen dat het niet zo is . Het is duidelijk dat ethanol ook door de longen wordt opgenomen. (En Huid). Aangezien de bewezen tumor effecten niet specifiek locatiegebonden zijn (slokdarm,maag of darmen) maar voornamelijk in de lever waar de afbraak plaatsvindt. Kan je voor 99.99999% stellen dat het weinig uit zal maken op welke manier je het in je bloed opneemt.

Alles valt en staat natuurlijk met de concentraties en blootstellingstijd..

Je hebt hierin gelijk dat het lastig zal zijn om een zeg 20 gram ethanol op te snuiven, evenveel als er in een biertje zit.

Veranderd door druipertje, 22 februari 2014 - 09:26

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 februari 2014 - 16:46

Het zit hem inderdaad in concentratie, en het verband is alleen gevonden voor het drinken van alcohol - vele grammen, vaak gedurende jaren enkele keren per week.

De vraag is hoeveel alcohol je opneemt door de longen (en evt huid). DAT dat gebeurd staat wel vast, maar hoeveel het is, is een lastige. De concentratie in de lucht zal niet extreem hoog zijn (je zou er nog explosies van krijgen). Je zou voor de grap eens iemand in een alcoholtester kunnen laten blazen nadat ie een dag in alcoholdamp heeft gewerkt. Het zou me verbazen als er een aantoonbaar resultaat was.

Bewijs leveren voor humane carcinogeniteit van alcoholdamp zal een lastige kluif worden: wil je het daadwerkelijk aantonen moet je feitelijk een cohort geheelonthouders hebben die de hele dag met hun hoofd in een brouwketel hangen oid.

Als iemand ook maar 1 glas alcohol per week drinkt is het effect daarvan vermoeddelijk al groter dan de blootstelling door damp, dat maakt aantonen lastig.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2014 - 18:07

Opname via gassen is normaal gesproken relatief groot en zeker niet te onderschatten. Volgens dit rapport staat 1 werkdag in de ethanoldamp rond de macwaarde gelijk aan 1/4 consumptie van normaal bier/wijn.
http://www.gezondhei...ing_ethanol.pdf

Nou zul je op een lab met goede afzuiging niet gauw de mac-waarde van ethanol overschrijden. Over explosies zou ik me niet snel zorgen maken, als je in dat concentratie-regime werkt dan moet je toch echt wel na gaan denken over gezondheidsrisico's.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2014 - 02:11

Dat laatste was ook een beetje mn punt: als de concentraties zodanig oplopen dat je er 'dronken' van zou raken, dan zit je onderhand in een explosieve omgeving, iets dat feitelijk nooit voorkomt in de werkomgeving (tenzij je brandstoftanks schoonmaakt voor de kost oid, maar daar krijg je wel een setje beademingsmachinerie bij).

En precies op de MAC waarde gedurende 8 uur het equivalent van 1 biertje binnen krijgen lijkt me ook niet zo'n probleem. Gezien je alcohol aanzienlijk sneller afbreekt dan de opnamesnelheid loopt je na zo'n werkdag met een promillage van vrijwel nul naar buiten. Als je er 10 minuten over zou doen om van je werkplek naar je auto te lopen stap je zelfs in met 0.0 promille.

Blijft de vraag of dat gevaarlijk is, en het korte antwoord is denk ik toch vooral 'nee'. Als je kijkt naar de gezondheidsgevolgen van 1 glas per dag drinken zijn die er eigenlijk niet, zeker niet een lagere levensverwachting of een hoger risico op kanker, hart en vaat ziekten en dergelijke. Als er al een verschil is is dat eerder het gezond is op het laaste aspect.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures