Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Kan iemand mij vertellen hoe ik in orde krijg dat ik 'Build en View' kan gebruiken (of 'view alleen') bij het maken van een wetenschappelijk artikel in TEXstudio (LATEX) zonder dat bij het willen bekijken van de gemaakte tekst en formules de melding ontstaat: Failed to find the file: "C:\Users\Dan Visser". De installatie is volgens mij goed verlopen. Daarin sta ik vermeld als de user. Ik heb dat gecheckt in 'Check Latex Installation'. Ik doorzie het probleem dus niet. Wie kan helpen? Heel Graag!. Alvast bedankt, Dan Visser

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Dan zal het programma misschien struikelen over de spatie in je naam.

Berichten: 5

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Dank je Fuzzwood. Maar hoe los ik dit op? Moet ik mijn username in mijn pc veranderen en opnieuw installeren? Dat lijkt me sterk, want dan werkt de installatie van Texstudio niet universeel, en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Een andere optie is: Hoe verander ik de data die staat in de file 'check Installation Latex' ? Kun je me daarvoorj wellicht nog een aanwijzing geven? Of moet het anders worden opgelost?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Ik veronderstel inderdaad dat de reden de spatie is. Kan je de installatiewizard eens opnieuw laten uitvoeren in een lcoatie waarin geen spatie zit? Normaal heb je twee delen (bijvoorbeeld Bibtex) en een programma om te werken met deze latexomgeving (texstudio).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Dank je 'In Physics I trust'. Ik heb de Wizard opnieuw gedraaid, maar ik heb niet opnieuw kunnen kiezen voor "users", of "user\Dan Visser" (zoals ik mij dat wel herinner bij de 1-ste installatie). Ik trek hieruit de conclusie dat ik het programma Texstudio eerst moet 'uninstallen' om daarna bij de herinstallatie de keuze op alleen "users" te bepalen. Wat denk je, is dat het, of moet het toch anders? Wat typisch eigenlijk dat zo'n sofisticated programma een username met een spatie erin de gebruiker in de problemen brengt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Tja ik ben bang dat dat komt omdat Latex ooit op linux begonnen is waar je al die windows-frivoliteiten niet hebt :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Probeer anders gewoon een ander programma. Ik ben zelf heel tevreden van MikTeX Toegegeven, als er een fout in de LaTeX code zit is het wel niet de meest behulpzame IDE, maar compilen gebeurt wel vlotjes en zonder veel toeters en bellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Dan Visser schreef: ma 24 feb 2014, 00:00
Dank je 'In Physics I trust'. Ik heb de Wizard opnieuw gedraaid, maar ik heb niet opnieuw kunnen kiezen voor "users", of "user\Dan Visser" (zoals ik mij dat wel herinner bij de 1-ste installatie). Ik trek hieruit de conclusie dat ik het programma Texstudio eerst moet 'uninstallen' om daarna bij de herinstallatie de keuze op alleen "users" te bepalen. Wat denk je, is dat het, of moet het toch anders? Wat typisch eigenlijk dat zo'n sofisticated programma een username met een spatie erin de gebruiker in de problemen brengt.
Ja, er zijn enkele keys aangemaakt in de registry editor, dus zonder unistall gaat het niet meer lukken ;) De reden ligt vermoedelijk inderdaad bij de Linux-bron waar het ooit begon. Er zijn echter een pak goeie IDE's beschikbaar, dus je kan ook even met een andere proberen als je wil?

Texmaker, Texstudio,TexWorks, ...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Is er ergens een optie in de instellingen om de commando's waarmee het programma LaTeX aanroept in te stellen. (zie prentje, dit is bij Texniccenter)
setup.png
setup.png (7.27 KiB) 657 keer bekeken
In dit commando staat het pad naar de file tussen aanhalingstekens - die houden het pad samen en voorkomen dat de compiler denkt dat de spatie betekent dat het commando voorbij is.

Of wordt er effectief gecompileerd, maar kan je het bestand niet openen vanuit de IDE? Normaal zou je ook daar moeten kunnen instellen hoe deze wordt aangeroepen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 5

Re: Probleem met TEXSTUDIO voor wetenschappelijke artikelen

Beste hulpverleners, ik dank jullie voor je inzichten. Wat mij betreft heb ik genoeg informatie van jullie gekregen om op de een of andere manier het probleem op te lossen. Hiermee geef ik mijn voorkeur aan de discussie over mijn TEX STUDIO-probleem af te sluiten. Hartelijk dank, Dan Visser.

Reageer