ontwerpen van een balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

ontwerpen van een balk

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het construeren van een balk maar ik zit met het volgende probleem.

situatie:

een balk van 6 meter lang aan beide zijde een scharnierende verbinding.

- eerst heb ik de opleg reacties,D-lijn,M-lijn bepaald.

- Als tweede wilde ik gaan kijken naar de doorbuiging deze mag maximaal 0.012m zijn op een overspanning van 6 meter.

nu wil ik doormiddel een "vergeetme nietje toe te passen bepalen wat voor "I" ik nodig zou hebben. met een e-moduls van 210 Gpa kwam ik uit op een "I" van: 1.8x10-7 [m4]

in mm4is dit natuurlijk 180804.5mm4 mijn vraag is eigenlijk dat ik het moeilijk vind om hier nu een geschikte balk bij te vinden in de reeksen HEA of IPE ?

alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: ontwerpen van een balk

Dat komt omdat het traagheidsmoment een bijdrage heeft van zowel de breedte als de hoogte. Een exacte oplossing is er dus niet omdat verschillende combinaties van b en h een gewenste I zullen leveren. Wel kan je zien dat de macht in de formule ervoor zorgt dat de bijdrage van de hoogte veel belangrijker is en dus van invloed om op een efficiënte manier de laste te weerstaan. Wat ik je zou aanraden is om vanaf een bepaalde waarde de waardes snel in een Excel te plaatsen en met I = bh³/12 te kijken of je in de buurt van de gewenste waarde zit.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer