Springen naar inhoud

Molecuulorbitalen: elektronen tussen de kernen of rond beide atomen?

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2014 - 01:56

Hallo,

Ik heb dit gevonden in een engels boek:
Geplaatste afbeelding

Daarin zeggen ze dat de electronen rond beide atomen zich beginnen te bewegen.
Vroeger leerden we dat ze tussen beide kernen zich bevinden. Is dit dan correct? (wat er in de tekst gemarkeerd staat)
Ik geloof dat het correct is & het een uitbreiding van de theorie is. Dus in een molecuulorbitaal heb je dus net als in een atoomorbitaal 90% kans dat het atoom zich in het specifiek volume bevindt. Bijvoorbeeld voor H2 is het:
Geplaatste afbeelding
Betekent dit dat beide elektronen zich zowel rond atoom 1 als 2 kunnen bevinden en dus niet enkel daartussen?

Hartelijk bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2014 - 10:53

Ja. en Ja. (als ik goed door heb welke vragen je nu allemaal stelt).

Als je electronen dan echt als deeltjes wil beschouwen in deze, dan zou je kunnen zeggen dat %-verhaal kunnen houden. Leuk daaraan is dat je dus best even de elektronen beide rond maar 1 kern kan krijgen. Of beide juist en takke-eind weg.......dat geeft pas leuke implicaties.

Tijd, plaats en beweging zijn eigenlijk hele rare grootheden om chemische bindingen te beschrijven, maar ze maken de koppelingen naar het dagelijks denken wel makkelijk. Maar daarmee zeker niet foutloos...

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Het Knorrepotje

Het Knorrepotje

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2014 - 11:00

Zoals mijn scheikunde docent altijd zei:

"Het zou best kunnen dat dat ene atoom inmiddels vakantie zit te houden in Australië, en één tiende van een nanoseconden later in canada zit."
Think like a proton, and stay positive.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures