synchroonmotor onbeperkt afremmen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

synchroonmotor onbeperkt afremmen

Hallo,

Ik ben bezig met een testopstelling om uitgaande assen van een tandwielkast te belasten op continu koppel, de tandwielkasten worden aangedreven door een elektromotor.

De tandwielkasten worden in de praktijk continu belast met een vast koppels en toerental.

Onze huidige testomgeving is mechanisch opgesteld welke perfect werkt tot ± 600Nm ± 3Rpm (0,2kW), alles daarboven is niet handelbaar in verschillende opzichten.

Aangezien wij t/m 2000Nm of 40Rpm willen testen ben ik opzoek naar handelbare en betaalbare alternatieven. Pneumatisch afremmen is bekeken en te omslachtig. Hydraulisch is uitvoerbaar maar prijzig en dan nu elektrisch… Ik wil de uitgaande as continu (24h) elektrisch afremmen.

Nu heb ik de volgende testopstelling ingedachten:

Eigen tandwielkast uitgaand vermogen ±0,25kW t/m ±2kW -> Door de lange toerentallen uitgaande as op versnellingskast aansluiten -> Versnellingskast met vast uigaande toerental op rotoras synchroon motor (fungeert als generator?) -> Op de synchroonmotor een regelbare transformator aansluiten -> De synchroonmotor qua vermogen laten oplopen door het uitgaande vermogen gelijkwaardig te stellen aan het ingaande vermogen d.m.v. de amperage variabel te maken, regelbaar met de transformator -> Energie afvoeren dmv verwarmingselementen oid.

Voor zover mijn zeer beperkte theoretische kennis. Zien jullie struikelblokken?

Ik zelf zit nog in over de toerentallen.

Liefst een elektromotor die werkt bij een zo laag mogelijk toerental maar dan worden de stromen weer zo hoog. Een versnellingskast met i=750 oid zie ik ook niet echt zitten.

Rendements verliezen tandwielkasten zijn we bekend mee. Hoe zit dit met de elektrische opstelling.

Hoe kijken jullie hier tegen aan. Tips/ideeen?

Reageer