Permanente magneten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Permanente magneten

Ik wil met twee permanenten magneten tegen over elkaar een afstotende kracht genereren. Om te zorgen dat deze magneten stabiel zijn doe ik ze in bijvoorbeeld een stalen pijp. Ook zal dit enigszins onder water bevinden.

Heeft de pijp en/of water invloed op de kracht van de magneten? Hebben permanente magneten een minimale levensduur van een jaar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Permanente magneten

Ik zou bij voorkeur een kunststof pijp nemen, zodat je geen last krijgt van wervelstromen.

Permanente magneten blijven in principe vele jaren ok, en water beïnvloedt de veldsterkte niet.



Uitkijken voor oxidatie, vooral bij neodymium magneten die voorzien zijn van een heel dun laagje nikkel. Bij een gaatje of scheurtje in die beschermingslaag zal neodymium zeer snel in water oxideren.

Neodymium kan ook niet tegen wat hogere temperaturen, en verliest definitief haar magnetische eigenschappen boven een bepaalde grens (afhankelijk van de klasse boven de 80 tot 200 graden).

Berichten: 7

Re: Permanente magneten

Michel Uphoff schreef: wo 26 feb 2014, 13:13
Ik zou bij voorkeur een kunststof pijp nemen, zodat je geen last krijgt van wervelstromen.

Permanente magneten blijven in principe vele jaren ok, en water beïnvloedt de veldsterkte niet.


Ik heb toch het staal nodig voor de stevigheid, is het dan voldoende om de pijp van kunststof aan de binnenzijde van de stalen pijp te plaatsen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Permanente magneten

Je weet wat wervelstromen (eddy currents) zijn?

Als die niet echt van belang zijn kan je een metalen buis gebruiken, staal zal roesten en de magneet zal aan de wand willen kleven. Koper of aluminium is dan beter.

Ben je niet zeker, leg dan de bedoeling eens uit.


Berichten: 7

Re: Permanente magneten

Michel Uphoff schreef: wo 26 feb 2014, 13:52
Ben je niet zeker, leg dan de bedoeling eens uit.
Ik zal de bedoeling wat duidelijker maken voor u.

Van de voertuig van een achtbaan moet het zijwiel een constante kracht uitoefenen op de rails. Dit is om de speling die ontstaat tussen het wiel en de rails weg te nemen. Die kracht zal minimaal 20kg moeten zijn. Deze wil ik creëren door twee magneten tegen over elkaar te zetten. De pijpen uiteraard dan van RVS.

Ps. krijg het plaatje niet geplaatst die ik heb gemaakt. (gelukt)
Voorbeeld.png
Voorbeeld.png (17.7 KiB) 629 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Permanente magneten

Of magneten bruikbaar zijn, hangt van de dimensies en toleranties af. Ik zie geen maten in het schetsje staan. De aantrekkende/afstotende kracht van een magneet is zeer sterk afhankelijk van de afstand.

Hier een grafiekje van de kracht tussen twee neodymium (klasse n42) ronde schijfmagneten van 50 mm diameter en een dikte van 20 mm.
Image1.jpg
Image1.jpg (35.23 KiB) 624 keer bekeken
Bij ongeveer 10 mm of minder onderlinge afstand is de afstotende kracht gelijk aan, of groter dan 20 kg. Of je een minimale kracht van 20 kg kan handhaven is dus sterk afhankelijk van toleranties in die achtbaan. In dit geval moet die dan minder dan 10 mm zijn. Over de eddy currents hoef je je in dit geval geen zorgen te maken.

Berichten: 7

Re: Permanente magneten

Michel Uphoff schreef: wo 26 feb 2014, 14:41
Of magneten bruikbaar zijn, hangt van de dimensies af. De kracht is sterk afhankelijk van de afstand.


Klopt ik heb een KjMagnetics.com een calculator gevonden. De speling is minimaal 2mm tot maximaal 8 mm. Ik heb gekeken voor een magneet die bij 6 mm minimaal 20 kg oplevert. Wanneer de magneten naar een afstand van nul naderen zal de kracht groter worden. Omdat de magneten gestabiliseerd moeten worden en het geheel redelijk sterk moet zijn en door water gaat(het onderstel van het voertuig). Vroeg ik me af of dit invloed had op de werking van de magneten als ik het in een rvs pijp zou plaatsen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Permanente magneten

Gezien de afstand en de kracht lijken mij alleen de zeldzame aardmetalen geschikt.

Omdat het een natte omgeving is, zou ik Neodymium inbedden in kunsthars oid. Mogelijk worden er magneten verkocht met een echt dikke nikkellaag waardoor ze onder water bruikbaar zijn, maar meestal is het slechts een dun en zeer kwetsbaar vliesje, en dat maakt ze ongeschikt voor een natte omgeving.

De invloed van de rvs buis zal waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn.

Wellicht zijn Samarium-Cobalt (SmCo) magneten een alternatief als oxidate een probleem wordt. Die zijn zeer corrosiebestendig (en kunnen hogere temperaturen aan). Ze zijn wat minder krachtig dan Neodymium, maar wellicht kan je afmetingen gebruiken die dit weer kunnen compenseren. Of ze eenvoudig in grotere maten verkrijgbaar zijn weet ik niet.

Berichten: 7

Re: Permanente magneten

Bedankt voor u snelle response. Met deze antwoorden kan ik verder met het onderzoek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Permanente magneten

Opmerking moderator

Deze topic past beter thuis in het subforum Magnetisme en is daarom verplaatst.

Reageer