[biologie] Verschillen in O2-productie bij fotosynthese

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Verschillen in O2-productie bij fotosynthese

Ik heb de volgende vraag:

Hoe kan ik via een practicum aantonen dat er wel degelijk verschillen zijn in O2-productie bij kamer- en waterplanten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschillen in O2-productie bij fotosynthese

Wat versta je in zo'n geval onder "verschil" ? Verschil de wijze waarop? Verschil in efficiency?

Probleempje: ik zou sowieso ook al (soms grote) productieverschillen tussen landplanten onderling en waterplanten onderling verwachten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Verschillen in O2-productie bij fotosynthese

Jan van de Velde schreef: wo 26 feb 2014, 19:04
Wat versta je in zo'n geval onder "verschil" ? Verschil de wijze waarop? Verschil in efficiency?

Probleempje: ik zou sowieso ook al (soms grote) productieverschillen tussen landplanten onderling en waterplanten onderling verwachten.
Ik snap eigenlijk niet zo heel erg goed wat je bedoelt...

Maar het zit zo: wij moeten dus als opdracht van biologie aantonen dat er verschillen zijn in O2 productie bij kamerplanten en waterplanten.

Meer gegevens hebben we niet, ik heb wat liggen opzoeken op google maar ik vind niet echt iets concreet..

Alvast bedankt voor de moeite om me te helpen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschillen in O2-productie bij fotosynthese

JessyL schreef: wo 26 feb 2014, 20:03
Ik snap eigenlijk niet zo heel erg goed wat je bedoelt...
Wat ik waarmee bedoel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Verschillen in O2-productie bij fotosynthese

Jan van de Velde schreef: wo 26 feb 2014, 20:09
Wat ik waarmee bedoel?


Met dit: 'Wat versta je in zo'n geval onder "verschil" ? Verschil de wijze waarop? Verschil in efficiency?'

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschillen in O2-productie bij fotosynthese

Punt is dat er zoveel kan verschillen. Als het hebt over de hoeveelheid zuurstof die geproduceerd kan worden dan heb je bijvoorbeeld al een groot probleem. Een beetje analoog aan de vraag wat er sneller is, een mens of een hond. Er zijn al grote snelheidsverschillen tussen mensen onderling, en evenzo tussen honden onderling. Alleen door metingen te verrichten aan honderden verschillende mensen en honderden verschillende honden ga je op den duur wat in statistische taal gestelde uitspraken kunnen doen. Neem zomaar een hond en zomaar een mens, en je hebt goeie kans dat je resultaat laat zien dat de mens anderhalf keer zo snel is als de hond, maar net zo goed dat de hond 10 keer zo snel is als de mens.

De zuurstofproductie van een waterplant en een kamerplant opmeten en vergelijken gaat dus geen antwoord leveren op de onderzoeksvraag "dat er wel degelijk verschillen zijn in O2-productie bij kamer- en waterplanten" . Welke waterplant, welke kamerplant, hoe vergelijk je die met elkaar (een grote kamerplant zal het denkelijk winnen van een klein waterplantje, maar er zijn ook grote kamerplantensoorten die het mogelijk nog wel verliezen van een klein bosje waterpest), hoe sluit je allerlei extra positieve of negatieve invloeden uit (voeding, toevoer van CO2, lichthoeveelheden, noem het maar). Kortom, ja je zult altijd verschillen vinden. Maar of die iets te maken hebben met de kwestie kamerplant versus waterplant ga je niet kunnen vaststellen.

Vraag is dus of je mogelijk een ander "verschil" bedoelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Verschillen in O2-productie bij fotosynthese

Jan van de Velde schreef: zo 02 mar 2014, 11:42
Punt is dat er zoveel kan verschillen. Als het hebt over de hoeveelheid zuurstof die geproduceerd kan worden dan heb je bijvoorbeeld al een groot probleem. Een beetje analoog aan de vraag wat er sneller is, een mens of een hond. Er zijn al grote snelheidsverschillen tussen mensen onderling, en evenzo tussen honden onderling. Alleen door metingen te verrichten aan honderden verschillende mensen en honderden verschillende honden ga je op den duur wat in statistische taal gestelde uitspraken kunnen doen. Neem zomaar een hond en zomaar een mens, en je hebt goeie kans dat je resultaat laat zien dat de mens anderhalf keer zo snel is als de hond, maar net zo goed dat de hond 10 keer zo snel is als de mens.

De zuurstofproductie van een waterplant en een kamerplant opmeten en vergelijken gaat dus geen antwoord leveren op de onderzoeksvraag "dat er wel degelijk verschillen zijn in O2-productie bij kamer- en waterplanten" . Welke waterplant, welke kamerplant, hoe vergelijk je die met elkaar (een grote kamerplant zal het denkelijk winnen van een klein waterplantje, maar er zijn ook grote kamerplantensoorten die het mogelijk nog wel verliezen van een klein bosje waterpest), hoe sluit je allerlei extra positieve of negatieve invloeden uit (voeding, toevoer van CO2, lichthoeveelheden, noem het maar). Kortom, ja je zult altijd verschillen vinden. Maar of die iets te maken hebben met de kwestie kamerplant versus waterplant ga je niet kunnen vaststellen.

Vraag is dus of je mogelijk een ander "verschil" bedoelt.
Ik heb nog eens nagedacht en zou dit mogelijk kloppen? Dan zou het verschil zijn dat een kamerplant onder water geen O2 gaat produceren en andersom dat als men een zuurstofplant uit het water haalt ook geen O2gaat produceren.

Waterplanten kunnen onderverdeeld worden in 4 soorten. Zuurstofplanten is daar een soort van. Zuurstofplanten leven volledig onder water en nemen dus direct hun voedingsstoffen op uit het water. Dit geldt ook voor de

CO2dat deze planten nodig hebben.

De kamerplant haalt zijn voedingsstoffen en de stoffen nodig voor de fotosynthese uit de atmosfeer.

Om dit te onderzoeken nemen we een zuurstofplant en leggen we deze op het droge en kijken we of deze ook nog O2 vormt. Dit doen we daarna nog eens met een kamerplant die we onderdompelen in water.

Reageer