rolweerstandscoëfficiënt

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 28

rolweerstandsco

Goedemiddag iedereen,

Na een aantal uren te hebben googlen en een boek mechanica in de handen gehad te hebben heb ik dit helaas niet gevonden en hoopte dus of iemand me hier bij kon helpen?

Ik zoek de rolweerstandscoëfficiënt van roestvrijstaal op hout (het gaat hier meerbepaald over een kogel die op op een houte schans rolt). De bedoeling is dus om een schans te bouwen en alles te berekenen.. Alles is al berekend buiten de rolweerstand omdat ik die coëfficiënt nergens kan vinden zit ik dus strop met de allerlaatste berekening! Niets meer nodig dan die rolweerstandscoëfficiënt of een methode om deze zelf te berekenen?

Dus, kan iemand me helpen aub :) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: rolweerstandsco

Die waardes worden experimenteel bepaald, en niet berekend.

Berichten: 28

Re: rolweerstandsco

Dan moet er toch ergens wel een mooie tabel beschikbaar zijn neem ik aan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: rolweerstandsco

google met coefficient of rolling friction.

stapels tabellen, maar of er veel bekend is voor stalen wielen op houten ondergrond (of andersom) vraag ik me af. Niet zo'n vaak in de praktijk voorkomende combinatie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: rolweerstandsco

Bedankt ;) !!

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: rolweerstandsco

De rolweerstand heeft te maken met de hoeveelheid vervorming tussen het lichaam en de ondergrond.

Wa≈Pr (Mechanica, statica, wrijving, rolweerstand)

Het probleem is dat de vervormbaarheid van hout verschilt per lading/soort.

Net zoals er geen standaard stookwaarde is voor turf, omdat het vochtgehalte kan verschillen.

Omdat de elasticiteitsmodulus voor verschillende staalsoorten gelijk blijft, zou ik niet speciaal op RVS zoeken.

Reageer