Springen naar inhoud

Enthalpieverandering correct in thermochemische reactievergelijkingen schrijven.

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2014 - 20:21

Hallo,

In mijn engels boek wordt de reactie-enthalpie achteraan geschreven met eenheid "X kJ" ipv " X kJ/mol".

Zonder mol snap ik wel wat ze bedoelen: dus er komt 368kJ energie vrij ALS 2 mol Na reageert met 2 mol H2O met vorming van 2 mol NaOH en 1 mol H2. Dus we zetten gewoon mol achter de coëfficiënten en dan weten we over welke hoeveelheden het gaat.

Geplaatste afbeelding

Nu in mijn nederlands boek, staat er juist " X kJ/mol": bijvoorbeeld:

Geplaatste afbeelding

Het probleem hierbij is dat ik dan niet weet over welke stof ze het nu hebben: is het nu per mol CO , per mol O2 of per mol gevormde CO2 dat die energie vrijkomt?
(Ik ben een beginner dus ik heb een regel nodig die zegt over welke stof het gaat)

Hartelijk bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 februari 2014 - 21:31

Hoezo? Er is toch precies 1 mol van elke stof aanwezig? Die reactie met die hoeveelheden aan beginproduct levert de vrijgekomen energie.

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2014 - 21:39

Hoezo? Er is toch precies 1 mol van elke stof aanwezig?

Niet waar, want er staat toch een 1/2 voor O2.

Ik heb dan ook dit gevonden op het internet:
Geplaatste afbeelding
Weer hetzelfde hebben we hier. Hier kan je ook onmogelijk weten welke hoeveelheden benodigd zijn: 890kJ komt vrij per mol CH4, O2, CO2 of H2O?
Daarom heb het niet graag wanneer er "/mol" wordt gebruikt, want ik kan daar niks van afleiden.

Veranderd door mcfaker123, 26 februari 2014 - 21:45

Marko

Marko

• >5k berichten