[scheikunde] concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

beste,

op dit forum heb ik al iets gevonden maar ik kan hier eigenlijk niet goed mee volgen.

daarom had ik graag mijn vraag eens gesteld met mijn gevonden gegevens.

het is dus de bedoeling om de concentratie acetylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier.

bereken de concentratie acetylsalicylzuur in massaprocent

bereken hieruit de massa acetylsalicylzuur in één aspirinetablet.

Dit door in ons geval 0.31 g aspirine op te lossen in 10 ml alcohol, en dan aan te lengen met 50 ml gedestilleerd water.

Daarna titreren we met een NaOH oplossing van 0.100 M.

Meet met de ph sensor het ph verloop.

- Het equivalentiepunt ligt rond de 21 ml NaOH

alvast bedankt
Bijlagen
titratie.docx
(131.47 KiB) 97 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

Mooi, heb je ook al iets geprobeerd?

Berichten: 5

Re: concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

ik zou niet weten hoe? je mag mij altijd opweg zetten, want in mijn schrift is hier niets terug van te vinden..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

Nou je hebt een bepaalde hoeveelheid NaOH-oplossing toegevoegd. Deed je dat voor de lol? Of had je ook diezelfde hoeveelheid aan alleen water kunnen toevoegen?

Berichten: 5

Re: concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

Neem nu dat ik het aantal mol wil weten, dan doe ik

21ml/1000 x 0.1 M ?

0.0021l x 0.1 mol/l = 2.1 x 10^-4 mol dat reageert

de molaire massa van acethylsalicylzuur is 180.15 g/mol

C9H8O4 opzoeken op PS



2.1 x 10^-4 mol x 180.15 g/mol = 0.0379g

en wat doe ik dan? 0.0379/0.31 van oorspronkelijke aspirine = 12.2 procent?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

Zie je wel dat je het snapt, is geen speld tussen te krijgen :D . Doch 1 dingetje, normaal begin je dit soort berekeningen met een reactievergelijking. Je hebt bij deze reactie het geluk dat de stoffen 1 op 1 reageren ;) .

Berichten: 5

Re: concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

alvast bedanlt

maar is 12 procent niet heel weinig of komt dit door de ons gevonden meetresultaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier

Mijn docent zij altijd: "Als je het niet weet, controleer je berekening. Klopt je berekening, klopt je getal ook."

Mijn natuurkunde docent, bijvoorbeeld, liet ons snelheden van vliegende garnalen uitrekenen. Deze vlogen met 3000 m/s. Toen ik vroeg of dat het goede antwoord was, omdat het me sterk leek dat een vliegende garnaal met 3000 m/s vloog, zei hij, dat als mijn berekening klopte, mijn antwoord ook zou kloppen.

Jouw berekening klopt, dus je antwoord ook. :)
Think like a proton, and stay positive.


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: concentratie acethylsalicylzuur in aspirinetablet bepalen op kwantitatieve manier


Neem nu dat ik het aantal mol wil weten, dan doe ik

21ml/1000 x 0.1 M ?

0.0021l x 0.1 mol/l = 2.1 x 10^-4 mol dat reageert
Je hebt een kommafout gemaakt. Kijk nog eens naar de berekening.

Reageer