[natuurkunde] [Elektronica] Weerstand ribben van een kubus [VWO4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Elektronica] Weerstand ribben van een kubus [VWO4

Hoihoi Wetenschapsforum,

Bij natuurkunde kwam er een puzzeltje naar voren, als zijnde een extra opgave die je voor de lol zou kunnen maken. Nu heeft niemand in mijn klas het puzzeltje kunnen voltooien, en zijn we er tijdens de les dus ook niet meer op in gegaan. Nu ben ik toch eigenlijk wel benieuwd hoe het nou precies zit met de puzzel. Het komt er op neer, dat er een driedimensionale kubus hebt, met een krachtbron. Elke rib heeft een Ohmse weerstand van 8 Ohm, maar daar gaat het mij niet om.

Mijn aanpak is om de driedimensionale kubus weerstanden te geven, en die te nummeren, om het overzichtelijk te maken. Alle ribben zijn 8 Ohm, behalve R1 en R13, die zijn beide 4 Ohm. Mijn driedimensionale schets:

Afbeelding

Nu dacht ik dus die driedimensionale schets simpel om te kunnen zetten naar een tweedimensionale schets, om van daaruit de parallel en serieschakelingen op te lossen, en zo achter de totale Ohmse weerstand van de kubus te komen. Nu is het tweedimensionale schema mij niet gelukt om te maken. Tot waar ik ben gekomen:

Afbeelding

Iemand een idee waar ik de fout in ben gegaan, en hoe ik het op kan lossen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektronica] Weerstand ribben van een kubus [VWO4

Je bent al een eind op weg, maar je hebt 3 open einden, bij R7, R9 en R10. Die einden horen aan elkaar te zitten.

Om geen kruisingen in je tekening te krijgen wissel je R10 en R11 van plaats, en je wisselt R9 en R12 van plaats. Dan wordt het al een stuk overzichtelijker.

Berichten: 6

Re: [Elektronica] Weerstand ribben van een kubus [VWO4

klazon schreef: do 27 feb 2014, 22:15
Je bent al een eind op weg, maar je hebt 3 open einden, bij R7, R9 en R10. Die einden horen aan elkaar te zitten.

Om geen kruisingen in je tekening te krijgen wissel je R10 en R11 van plaats, en je wisselt R9 en R12 van plaats. Dan wordt het al een stuk overzichtelijker.
Als ik me niet vergis, moet het dus zoals onderstaand zijn?

AfbeeldingEn qua aanpak, is het dan handig om eerst te beginnen bij R2en R3 en dan omlaag te werken, of kijk ik nu verkeerd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektronica] Weerstand ribben van een kubus [VWO4

Door wat weerstanden ondersteboven te zetten krijg je dit:

Afbeelding

Aangezien alle weerstandswaarden gelijk zijn (behalve R1 en R13) is de figuur symmetrisch.

Daardoor kun je beredeneren dat de punten A en B op gelijk potentiaal staan. Die twee punten kun je dus met elkaar verbinden zonder dat er wat aan de stroom- en spanningsverdeling verandert.

Hetzelfde geldt voor de punten C en D.

De rest, daar kom je nu vast wel uit.

Reageer