warmte van reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

warmte van reactie

Hallo,

Ik zou graag berekenen hoeveel warmte er vrijkomt wanneer bepaalde reacties opgaan.

Stel ik heb een reactor waarin ethanol, methanol en nog een hele hoop andere componenten geoxideerd worden. Ik zou graag berekenen hoeveel warmte daarbij vrijkomt. Ik veronderstel volledige conversie en de reactie gaat op rond een temperatuur van 390°C.

Ik heb voor elke reactie bv methanol CH3OH + (3/2)*O2 --> CO2 + 2*H2O de reactieenthalpie opgezocht (J/mol) bij een temperatuur van 390°C.

Ik weet dat mijn ingaande stroom bv methanol 20 mg/Nm³ bevat, ethanol 15mg/Nm³. Ik zet dit voor elke component dan om in een hoeveelheid mol/Nm³. Dan vermenigvuldig ik elke reactie enthalpie met die hoeveelheid, bv voor de reactie vn methanol (fictieve getallen):

500 000 J/mol * 0.001 mol/Nm³ = 500 J/Nm³.

Als ik dit voor alle reacties doe en ze optel bekom ik bv 8000 J/Nm³. Het debiet van de stroom is 12 000 Nm³/h. Heb ik dan een warmte ontwikkeling van 8000*12000 J/h?

Of doe ik iets fout? want ik gebruik bv nergens de reactiesnelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: warmte van reactie

Jammer dat je fictieve getallen gebruikt. Je methode lijkt goed, maar zo kunnen we niet zien of je rekenfouten maakt.

In elk geval is 0.001 mol per kubieke meter wel erg weinig. Als de rest "lucht" is, dan zal de reactie niet snel verlopen. Bovendien moet die ontstane warmte wel heel veel lucht verwarmen. Daar zie je niet veel van. Iets dergelijks geldt voor je debiet: twaalfduizend kubieke meter per uur is ruim 3 kubieke meter per seconde!

Reageer