neutraliseren NaOCl

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

neutraliseren NaOCl

Hey

Vooreerst wil ik zeggen dat ik geen chemicus ben, maar iets wou betrachten en dat helaas mislukt. Te wijten aan mijn geringe kennis.

Het doel was om de geur van een bleekmiddel in de oplossing zelf te neutraliseren.

Ik heb een bleekmiddel (een oplossing van 5% NaOCl in water). Aangezien ik dacht dat NaOCl zelf niet ruikt, maar wel HCl, dat volgende reactie sowieso zou plaatsvinden in het bleekmiddel zelf.

NaOCl + H2O ==> HOCl + NaOH.

De HOCl vervalt dan in HCl + O.

Het volgende dat ik dan deed was bij het bleekmiddel natriumwaterstofcarbonaat toevoegen om volgende reactie te krijgen.

NaHCO3 + HCl ==> NaCl + H2O + CO2.

Echter, nog steeds blijft de geur even doordringend. Is de HCl dan nog steeds aanwezig?

Uiteraard doe ik iets gigantisch fout of klopt gewoonweg heel mijn redenering niet.

Wat ik graag wou weten is wat ik exact fout doe, en eventueel hoe ik dit zou kunnen oplossen.

Alvast ongelooflijk hard bedankt!

Gr

Berichten: 12.262

Re: neutraliseren NaOCl

Je moet erg oppassen met wat je denkt te ruiken in dit soort gevallen.

HCl is prikkelend, in hogere concentraties verstikkend

Cl2 is pikkelend met een tamelijk typische geur, en verstikkend met hogere concentraties

Chlooramines ruiken naar 'zwembad' of wat er zoal gebeurd als je een toilet reinigt met bleek. Meestal zijn ze wat minder prikkend en verstikkend dan Cl2 of HCl, maar niet ongevaarlijk.

Het probleem is dat veel mensen de geur van chlooramines omschrijven als een 'chloorlucht'. Op zich is dat logisch gezien deze geur normaliter vrijkomt in zwembaden of wanneer je iets schoonmaakt met bleek, maar de geur is -niet- die van Cl2.

De geur val HCl en Cl2 onderscheiden is goed te doen als je het naast elkaar ruikt, maar los kun je je er best in vergissen. Wat in de praktijk nog wel eens wil gebeuren is dat iemand schoonmaakmiddelen op basis van bleek en ammonia mengt, waarbij de claim is dat dit een wolk chloorgas oplevert. Dit is feitelijk incorrect, wat vrijkomt zijn chlooramines die ruiken naar 'zwembad', en in forse concentraties uiteraard wel gevaarlijk zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: neutraliseren NaOCl

Chlooramines ruiken naar 'zwembad' of wat er zoal gebeurd als je een toilet reinigt met bleek. Meestal zijn ze wat minder prikkend en verstikkend dan Cl2 of HCl, maar niet ongevaarlijk. <-- dat is nu eenmaal het effect van urine die reageert met het hypochloriet. Niet al te fris dus. Soms haat ik het een chemicus te zijn... :P

Berichten: 12.262

Re: neutraliseren NaOCl

Tja, soms moet je het maar doen met de realiteit. Overigens is het niet alleen urine dat icm bleek die geur geeft, maar ook gewoon zweet en dergelijke. Ergens een vies idee, anderzijds een prettig idee dat het in ieder geval wegreageert met het hypochloriet en je er niet in ligt ;)
Victory through technology

Berichten: 2

Re: neutraliseren NaOCl

Maar de vraag is, als je exact doet wat ik heb gedaan. Hoe komt het dan dat ik toch nog iets ruik?

En is er een manier om een bleekmiddel van zijn geur te ontdoen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: neutraliseren NaOCl

Bleekmiddel heeft altijd wel een geur omdat er altijd wel wat hypochloriet uiteenvalt. Dit komt omdat hypochloriet (OCl-) een zwak zuur is, een heel klein beetje HOCl vormt met het water dat ook aanwezig is. Dit is op zijn beurt blijkbaar net zuur genoeg om via wat ingewikkelde stappen die ik je zal besparen Cl2 te vormen.

Hypochloriet kan ook radicaliseren onder invloed van licht en zodra 2 chloorradicalen (Cl.) elkaar vinden zal er Cl2 gevormd worden. Voorkomen kun je het dus nooit omdat hypochloriet inherent instabiel is.

Berichten: 22

Re: neutraliseren NaOCl

Ik sluit me aan bij Fuzzwood, naast hypochloriet is er ook nog actief chloor aanwezig. Chlooramine-T ken ik maar volgens mij zijn die chlooramines niet stabiel omdat ze reageren met water in de lucht en zo ontbinden tot ammoniak ?

Het enige wat ik kan bedenken is een redoxreactie, maar dan in een alkalisch milieu. Anders komt er natuurlijk chloorgas vrij en dat is te gevaarlijk.
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Reageer