[scheikunde] nucleofiele substitutiereacties alcoholen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

nucleofiele substitutiereacties alcoholen

Hallo,

weet er iemand wat hiermee bij alcoholen wordt bedoelt:

"bij nucleofiele substitutiereacties het elektrofiel substraat en het nucleofiel reagens aanduiden"

Er staat namelijk niks bij alcoholen dat er nucleofiele substitutiereacties zijn, indien wel kan iemand mij zeggen waarmee de alcoholen reageren ( met nucleofiele substitutie).

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nucleofiele substitutiereacties alcoholen

Oh die zijn wel degelijk mogelijk. Iets zegt met dat tert-butanol (2-methyl-2-propanol) voorbij is gekomen? Die OH zit er nogal losjes aan (tertiar carbokation enzo). Mag jij me vertellen wat er ontstaat na een reactie met HCl. Al kunnen primaire en secondaire alcoholen dit kunstje ook wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: nucleofiele substitutiereacties alcoholen

Er ontstaat 2-chloor-2-methyl-propaan met water. Er werd wel niks gezegd in het boek wat de nucleofiele reagens is en wat de elektrofiele substraat is, maar uit wat hierboven staat neem ik aan dat aangezien alcohol het substraat is, het dus een elektrofiel is. De HX is dus de nucleofiel altijd bij dit soort reacties nietwaar?

En de reactie tussen alcoholen en carbonzuren, dat is geen substititiereactie meer of toch wel? Enerzijds wordt er een H van de alcohol vervangen door R'CO van de carbonzuur R'COOH, maar algemeen is het condensatiereactie, want er ontstaat een lange keten met afsplitsing van H2O.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nucleofiele substitutiereacties alcoholen

Kun je nagaan. Zou chloride staan te springen om elektronen (elektrofiel), of toch liever ergens een positief of positief gepolariseerd deeltje vinden (nucleofiel)?

Condensatiereacties zijn inderdaad geen substitutiereacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: nucleofiele substitutiereacties alcoholen

Ja dus HX is een nucleofiel reagens hier, omdat het geen elektronen nodig heeft, dus zal het een e-paar afgeven. Daarom is het een nucleofiel hier.

Reageer