[scheikunde] 2 soorten eliminatiereacties bij alcoholen kunnen schrijven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

2 soorten eliminatiereacties bij alcoholen kunnen schrijven

Hallo,

Weet er iemand het verschil tussen deze 2 dingen:

"eliminatiereacties schrijven die gebeuren ter

hoogte van twee buur C-atomen;"

en

"eliminatiereacties schrijven die gebeuren ter

hoogte van het O-atoom en het buur Catoom;"

Ik weet dat er maar 1 soort is en dat is waarbij de OH en een H worden geëlimineerd waarna zich een dubbele binding vormt. Ik snap niet echt wat het verschil is tussen die 2, omdat ze het raar formuleren. Kan iemand mij aub uitleggen wat ze exact bedoelen?

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: 2 soorten eliminatiereacties bij alcoholen kunnen schrijven

Eliminatieracties bestaan in verschillende soorten die volgens verschillende mechanismes verlopen. Als jij weet dat er maar één soort is, dan moet je denk ik maar eens in je boek op zoek gaan naar de tweede soort.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 soorten eliminatiereacties bij alcoholen kunnen schrijven

mcfaker123 schreef: za 01 mar 2014, 00:16
Ik weet dat er maar 1 soort is en dat is waarbij de OH en een H worden geëlimineerd waarna zich een dubbele binding vormt. Ik snap niet echt wat het verschil is tussen die 2, omdat ze het raar formuleren. Kan iemand mij aub uitleggen wat ze exact bedoelen?


Hoe worden die volgens jou geelimineerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: 2 soorten eliminatiereacties bij alcoholen kunnen schrijven

Ze worden zo geëlimineerd:

Afbeelding

Beide zijn mogelijk omdat er een mengsel ontstaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 soorten eliminatiereacties bij alcoholen kunnen schrijven

Klopt, maar zo bedoel ik het niet. Denk jij dat water in 1 stap vertrekt? Zijn overigens nog steeds 2 vage stellingen. Als ik google op die stellingen krijg ik een vaag pdfje wat bazelt over dehydrataties, daar komen evengoed 2 naastgelegen koolstoffen aan te pas. Ik denk dat ze met de eerste stelling bedoelen dat je ook andere eliminaties moeten kennen, waar geen water ontstaat maar bijvoorbeeld HCl.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: 2 soorten eliminatiereacties bij alcoholen kunnen schrijven

Hebt u het over het reactiemechanisme? Er wordt daar toch niks over reactie mechanisme daar gezegd.

Reageer