[natuurkunde] Supergeleiding als perpetuum mobile.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Supergeleiding als perpetuum mobile.

Hallo,



Ik ben bezig met een profiel werkstuk over perpetuum mobiles. Ik heb zelf naar informatie gezocht en kon nog geen antwoord op mijn vraag vinden. Daarom stel ik de vraag hier.

Als je een supergeleidend materiaal hebt en deze onder de kritieke waarde houdt kan dan een stroom voor eeuwig blijven lopen door het materiaal? Kan het dan ook als een perpetuum mobile worden beschouwt?

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Supergeleiding als perpetuum mobile.

Nee want het levert geen extra energie naast hetgeen wat je door de geleider laat lopen.

Berichten: 3

Re: Supergeleiding als perpetuum mobile.

Is hier dan geen sprake van een perpetuum mobile van de derde soort waarbij je energie die je erin stopt er ook weer uitkomt?
A more obscure[according to whom?] category is a perpetual motion machine of the third kind, usually (but not always)[13] defined as one that completely eliminates friction and other dissipative forces, to maintain motion forever (due to its mass inertia). Third in this case refers solely to the position in the above classification scheme, not the third law of thermodynamics. Although it is impossible to make such a machine,[14][15] as dissipation can never be 100% eliminated in a mechanical system, it is nevertheless possible to get very close to this ideal (see examples in the Low Friction section). Such a machine would not serve as a source of energy but would have utility as a perpetual energy storage device.
http://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_motion

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Supergeleiding als perpetuum mobile.

Technisch gezien wel, maar praktisch gezien: hoe hou je zo'n ding koud genoeg? Begrijp me niet verkeerd, magneten volgens dit principe worden al heel lang gebruikt in systemen zoals MRI en NMR meetapparatuur waar ze gekoeld worden met vloeibaar helium wat weer geisoleerd wordt met vloeibaar stikstof.

Berichten: 3

Re: Supergeleiding als perpetuum mobile.

Klopt praktisch gezien is het tot nu toe nog onmogelijk.

Nog bedankt voor het beantwoorden van mij vraag. Ik denk dat ik hiermee wel verder kan werken.

Berichten: 12.262

Re: Supergeleiding als perpetuum mobile.

Het zou inderdaad van het derde type zijn dat theoretisch mogelijk is maar praktisch lastig.

Die supergeleidende magneten koelen is niet zo relevant voor de werking - dat kan middels oneindig goede isolatie of door ze ergens te plaatsen waar het koud genoeg is. Je zou het ding op pluto kunnen zetten, daar is het koud genoeg om (hoge temperatuur) supergeleiders supergeleidend te houden.

Maar of het een perpetuum mobile is? Ergens heb je electronparen die rondjes maken door de supergeleider, maar anderzijds heb je ook gewoon electronen die binnen een molecuul of rond een atoomkern rondjes maken tot in de eeuwigheid - niemand zal dat tellen als een perpetuum mobile.
Victory through technology

Reageer