[scheikunde] volumeprocent en concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 43

volumeprocent en concentratie

Hallo,

Ik vroeg me af hoe je volumeprocent om kan rekenen naar concentratie. Is hier ook een bepaalde formule voor?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: volumeprocent en concentratie

Als je het volumepercentage weet dan weet je ook de concentratie.

Maar wat was precies de vraag. Wat is gegeven en wat moet je uitrekenen?

Berichten: 43

Re: volumeprocent en concentratie

Bedankt voor je reactie. Je hebt 0,02 volume% ethanol en nog andere waarden(0,04:0,06:0,08:0,1) voor een ijklijn. Vervolgens moet je op de x-as de concentratie uitzetten. Om 0,02 volume% te krijgen is 0,25ml van de stock opgelost in een maatkolf en deze is aangevuld tot 25ml. Maar ik snap niet hoe je de concentratie kunt berekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: volumeprocent en concentratie


Je hebt 0,02 volume% ethanol en nog andere waarden(0,04:0,06:0,08:0,1) voor een ijklijn.
Weet je zeker dat het om zulke zeer lage concentraties gaat en niet om 0,02 deel en dus om 2% ?

Vervolgens moet je op de x-as de concentratie uitzetten.
Hoe moet je die concentratie aangeven? Misschien mol/L ?
Om 0,02 volume% te krijgen is 0,25ml van de stock opgelost in een maatkolf en deze is aangevuld tot 25ml. Maar ik snap niet hoe je de concentratie kunt berekenen.
Waar bestond die stockoplossing uit en wat was de concentratie van die stockoplossing?

Post anders eens de gehele opdracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: volumeprocent en concentratie

Ik zou ook nog graag de gehele opdracht zien.Want ik wil weten wat je op de y-as moet zetten en wat voor proefje het dus is.

Maar ik kan je wel een andere vraag stellen die je snel op weg helpt mbt de concentratie-vraag:

Wat betekent Volumeprocent? Tip: Wikipedia.

Maar stel ons niet teleur door niet de rest van je vraag/opdracht bij ons neer te leggen en dus je misschien nog wel veel meer tips te kunnen geven.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 43

Re: volumeprocent en concentratie

Het was een gc experiment. Maar ik snap het al. Dankjulliewel!

Reageer