hoeveel kans op rood haar ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

hoeveel kans op rood haar ?

beste,

Ik en mijn vriend vroegen ons af of ons kindje rood haar zal hebben zoals zijn papa of meer naar zijn mama zal horen met blond haar.

mijn vriend is namelijk rood en zijn hele fam van zijn moeders kant ook, zijn vader is bruin harig en mijn vriend z'n broertje ook ( bruin haar )

Ik zelf ben blond en zo is me hele vaders kant van de familie ( echt de hele fam )

mijn broertje heeft bruin haar zoals mijn moeder alhoewel mijn oma blond is aan me moeders kant en mijn tante is ook blond,

we hebben 1 rood harige in de fam en dat is m'n nicht aan me vaders kant haar vander is bruin en haar moeder is rood.

kan iemand mij verder helpen??

ik weet dat om een rood harig kind te krijgen wij bijde dragers van het gen moeten zijn, maar verder dan dat kom ik niet.

al vast bedankt;

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoeveel kans op rood haar ?

Als je vriend zelf roodharig is, geeft hij het recessieve gen in elk geval door. Dan komt het dus neer op jouw eigen genetica, en het klinkt alsof de kans dat jij drager bent van een roodhaar-gen klein is, en de kans dat je dat doorgeeft nog kleiner. Waarschijnlijk minder dan 5%.

Het is overigens niet helemaal zo dat rood haar door maar 1 gen wordt bepaald, dus de werkelijkheid kan nog moeilijker zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: hoeveel kans op rood haar ?

suzanneloves schreef: za 01 mar 2014, 22:08
Ik en mijn vriend vroegen ons af of ons kindje rood haar zal hebben zoals zijn papa of meer naar zijn mama zal horen met blond haar.


Sorry, maar daar valt niets zinnigs over te zeggen. Voor hetzelfde geldt heeft het kind later zwart haar. Haarkleur en oogkleur worden door zoveel verschillende genen bepaald, dat je daar geen Mendeliaanse beredenering op los kunt laten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoeveel kans op rood haar ?

Nou, op basis van deze vraag ben ik juist even gaan zoeken, en rood haar schijnt zich best redelijk Mendeliaans te gedragen, inderdaad met een recessieve genvariatie. Er zijn wel een paar andere factoren, maar die ene speelt wel een belangrijke rol.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: hoeveel kans op rood haar ?

Daar geef ik je geen ongelijk in. Maar 'best wel redelijk Mendeliaans' is onvoldoende om een nauwkeurige uitspraak te kunnen doen, laat staan percentages te geven. Met name als je niets weet over de heterozygotie dan wel homozygotie van de andere haarkleur-bepalende allelen in de familie (ik lees namelijk al wat aardig bruinharigen aan beide kanten, dus het kind kan zomaar donkerbruin of zelfs zwart haar hebben).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: hoeveel kans op rood haar ?

Bijde heel erg bedankt voor de info ;)

Berichten: 12.262

Re: hoeveel kans op rood haar ?

Je zou een hele stamboom moeten gaan tekenen om erachter te komen wat je kans is om 1 allel te hebben voor rood haar, veronderstelt dat het medeliaans overerft.

Zoals gesteld heeft je vriend beide allelen voor rood haar (want hij heeft rood haar), en is de kans op 1 allel daarmee 100%. Get gaat daarmee puur om de vraag of jij een recessief allel voor rood haar hebt, en dat is heel lastig te bepalen. Je zou moeten zoeken of je ouders, grootouders, overgrootouders en nog verder rood haar hadden om tot een kansberekening te komen. Een nicht is is mogelijk wel een indicatie dat het allel voorkwam bij je opa/oma van die kant van de familie, maar daar blijft het met deze informatie bij.

Maar zoals gesteld zijn er meerdere factoren, waardoor het zelfs wel eens voorkomt dat twee roodharigen bijv alsnog een blond kind krijgen dat wel egelijk genetisch van hen is.
Victory through technology

Reageer