Elektrochemische cel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 329

Elektrochemische cel

Ik zit in de knoop met de elektrochemische cel.

Ik begrijp dat het een reactie is waarbij de elektronenoverdracht via geleiding plaatsvindt in plaats van direct van atomen op elkaar.

Wat ik me echter afvraag is:

In de vraagstukken die ik krijg zijn er altijd voltmeters in serie aangesloten op de geleidende draad, vervolgens wordt mij gevraagd waar de elektronenstroom is maar in theorie lopen er dan helemaal geen elektronen. Hoezo wordt er altijd gebruikgemaakt van een voltmeter in een elektrochemische cel? Zou dat dan zijn om de reactie trager te laten verlopen en dat het dus geen explosieve reactie geeft?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrochemische cel

Als je een cel in de praktijk gebruikt dan zit de voltmeter er niet altijd, maar als je berekeningen wilt doen aan de reactie in een vraagstuk dan is de potentiaal van de cel essentieel. Die potentiaal moet je meten zonder dat er een stroom loopt, want anders krijg je verliezen. Zelfs zomaar een voltmeter aansluiten werkt vaak niet goed genoeg; elke voltmeter laat toch een klein stroompje door. Het is zeker niet om een explosie te voorkomen, want bij normale cellen in een laboratorium is de interne weerstand van de cel heel hoog, en zal de reactie behoorlijk vertraagd worden ook zonder voltmeter.

De stroom die je moet aangeven is denk ik de stroom die zou gaan lopen. Vooral de richting zal men dan willen weten!

Berichten: 329

Re: Elektrochemische cel

Oh, nu snap ik hem wel.

Dan is er eigenlijk een nieuwe vraag bijgekomen. Hoe zorgen ze dan dat er werkelijk helemaal geen stroom loopt?

Berichten: 329

Re: Elektrochemische cel

En hoe zit het eigenlijk met de elektrolyt? M'n docent heeft het altijd over geleidende ionen. Maar wat doen die geleidende ionen? Toen mijn docent 2 elektroden op zijn hoofd had gezet zei hij dat de geleidende ionen in zijn hoofd zaten. Er stond namelijk nog steeds een spanning op.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrochemische cel

Een stroom betekent dat er ladingsdragers bewegen. De docent heeft altijd gelijk....

Berichten: 329

Re: Elektrochemische cel

Ik geef hem ook geen ongelijk. Dus die elektrolyt heeft als functie dat er ladingdragers lopen? En die ladingdragers verplaatsen evenveel lading als die aan de elektrode geleidt?

Maar hoe komt de spanning dan tussen de 2 elektrodes (waar nog een beetje oplossong van de elektrochemische cel aam zit) dan tot stand? Wat gebeurt er precies in zijn hoofd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrochemische cel

Tja, heel precies heb ik geen beeld van de situatie, maar het zal vergelijkbaar zijn met de testopstelling: de twee elektroden gaan door met hun reactie, en het hoofd doet niets anders dan geleiden, dat functioneert alleen als "zoutbrug".

Een elektrolyt is inderdaad een oplossing met beweegbare geladen deeltjes, zodat die kunnen zorgen voor geleiding van stroom. Van die beweging moet je je niet teveel voorstellen, want een stroom van een paar microampere is vergeleken met de mmol tot mol per liter concentratie van een elektrolyt erg klein: het gaat om heel veel ionen die elk gemiddeld een heel kleine verplaatsing maken.

Berichten: 329

Re: Elektrochemische cel

Maar al die kleine bewegingen zorgen voor een netto ladingsteoming en uiteindslijk laat die zoutbrug een ion in beide delen vallen waardoor de oplossing geen lading krijgt? (want een oplossing kan geen lading krijgen, toch?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrochemische cel

Inderdaad kan de zoutbrug geen geladen oplossing maken. Maar er gebeurt eigenlijk het omgekeerde: aan de elektroden vindt een reactie plaats, en de zoutbrug compenseert de ladingen die daar ontstaan.

Berichten: 329

Re: Elektrochemische cel

rwwh schreef: ma 03 mar 2014, 21:24
Inderdaad kan de zoutbrug geen geladen oplossing maken. Maar er gebeurt eigenlijk het omgekeerde: aan de elektroden vindt een reactie plaats, en de zoutbrug compenseert de ladingen die daar ontstaan.
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Maar doet elke elektrolyt dat? Compenseert elke elektrolyt de verloren lading aan de - pool en de aangenomen lading aan de + pool? Of is dat enkel de zoitbrug die dat doet? Wat zojn amdere voorbeeldem van elektrolyten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrochemische cel

Een elektrolyt kan alleen lading geleiden, niet produceren of vernietigen. Er zijn dus altijd twee halfreacties nodig die zich "buiten het elektrolyt om" afspelen. Elke zoutoplossing is een elektrolyt: de positieve en negatieve ionen kunnen daarin bewegen. Sommige ionen bewegen makkelijker dan anderen.

Berichten: 329

Re: Elektrochemische cel

Dus de elektrolyt heeft per definitie ladingdragende deeltjes die kunnen bewegen klaar staan?

En als reactie op de redoxreactie zal de elektrolyt een netto verplaatsing van lading veroorzaken waardoor in essentie lading als gevolg van de redox gecompenseerd word? Heel kort en beknopt omschreven laat het aan beide kanten tegelijk een geladen deeltje vallen. En dat is dus de functie van een elektrolyt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Elektrochemische cel

Yup. De geleiding van een elektrolyt kan met positieve of negatieve deeltjes. Een ladingstransport van de ene naar de andere kant kan betekenen dat er aan beide kanten een ion van tegengestelde lading "uit de zoutbrug dropt", maar het kan ook zijn dat er een ion uit een van de twee compartimenten in de zoutbrug terecht komt. Wat het vaakst gebeurt hangt van de beweegbaarheid (voornamelijk grootte) van de ionen af, en van de concentraties. Aangezien een zoutbrug vaak geconcentreerd is zal het "uitvallen" van ionen inderdaad vaak voor de geleiding zorgen.

Berichten: 329

Re: Elektrochemische cel

Dat is precies wat ik nodig had om het duidelijk te krijgen. Dankje!

Berichten: 329

Re: Elektrochemische cel

Hoezo wordt eigenlijk altijd wel een zoutbrug gebruikt terwijl het net zo goed in 1 bak kan zitten allemaal?

Is dat voor een grotere concentratie zodat de redox sneller kan verlopen?

Reageer