Omslagtraject rodekoolsap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 329

Omslagtraject rodekoolsap

Ik ben het niet eens over hoe een examenopgave van mij is nagekeken.

De vraag komt erop neer dat je een oplosskng verkrijgt door 1 sptelpuntje hydroxide oplost in 5 ml water. Hierdoor verkrijgt men een sterk basische oplossing, zo rond de pH 14.

De oplossing wordt vervolgens toegevoegd aan rodekoolsap.

Vervolgens wordt de oplossing in een groot bekerglas gedaan en hierbij wordt net zolang water aan toegevoegd tot het geheel van kleur verandert.

http://www.naskpastoor.nl/_links/2_plaa ... toren1.jpg

Nu zei ik dat de overgang is van geel naar groen. Beide scheikundedocenten zijn het niet eens met mij omdat zij zeggen dat "je er in 1 keer heel veel water bij doet.". Onzin, lijkt mij, er werd in de opgave niks gezegd over een hoeveelheid water die werd toegevoegd. Bij wezen zou je druppels water van 1 microliter toe kunnen voegen.

Nu is mijn vraag of het zin zal hebben het werk naar een andere school te laten sturen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Het heeft meer zin als je zelf eerst eens nagaat of je redenering überhaupt steek houdt

(en als je hier geen zin in hebt: het antwoord is nee)

Los daarvan is je al eens eerder het volgende te verstaan gegeven:
E.Desart schreef: vr 08 jun 2012, 23:02
Verder liamgek,

jij hebt al verschillende topics gestart inzake jouw rechten hier t.o.v. de rechten van de school en docenten..

En denk dat het best nuttig zou zijn jouw houding als student eens te analyseren t.o.v. die school en anderen.
Ik constateer dat er ruim 1,5 jaar later nog weinig is veranderd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 329

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Het laten opsturen van het werk naar een andere school was het idee van mijn coördinator en is een standaardprotocol. Dit topic staat niet voor niets in het scheikundeforum. Ik wil weten of mijn antwoord klopt. Het punt is, ik wil gewoon met een mooi cijfer eindigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Omslagtraject rodekoolsap

De beste garantie voor een mooi cijfer is het goed bestuderen van de leerstof en het nauwkeurig lezen van de opgave.

Reken zelf eens na bij welke pH je begint als je een spatelpunt ...hydroxide toevoegt aan 5 mL water, en dit geheel nog eens uitverdunt door het toe te voegen aan rodekoolsap.

Ik vraag me af of het ook standaardprotocol is om de uitleg die de leraren geven meteen te bestempelen als "onzin".
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 329

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Marko schreef: zo 02 mar 2014, 12:50
De beste garantie voor een mooi cijfer is het goed bestuderen van de leerstof en het nauwkeurig lezen van de opgave.

Reken zelf eens na bij welke pH je begint als je een spatelpunt ...hydroxide toevoegt aan 5 mL water, en dit geheel nog eens uitverdunt door het toe te voegen aan rodekoolsap.

Ik vraag me af of het ook standaardprotocol is om de uitleg die de leraren geven meteen te bestempelen als "onzin".
Ik heb het examen teruggevonden. Het rodekoolsap wordt in een paar druppels toegevoegd. Veel verandert er niet in de pH. Bovendien, over de beginwaarde van de pH waren zowel mijn scheikundedocent als ik het eens. Tussen de 13 en 14. De beginkleur klopt dus ook wel volgens mijn docent.

''Proef C: Tim neemt een reageerbuis en doet hier een spatelpuntje bariumhydroxide in. Hij voegt 5 mL water toe en schudt tot al het bariumhydroxide is opgelost. Tim voegt een paar druppels rodekoolsap toe, schudt en bekijkt de kleur. Vervolgens doet Tim deze oplossing in een groot bekerglas en voegt water toe totdat de kleur van de oplossing verandert.''

''19. Leg uit welke kleurverandering Tim waargenomen kan hebben bij proef C. (2P)

Geef je antwoord als volgt:

De kleur verandert van ... naar ..., omdat ...''

Het is me nu ook al opgevallen dat naast dat er geen vermelding is van een bepaalde hoeveelheid water het ook nog is om een mogelijkheid gaat.

Ik ben het eens met een garantie over het mooie cijfer door leren. Ik zit hier ook om een 9,8 op te hogen naar een 10. Zodat ik een grotere kans heb om een 10 op mijn eindlijst te staan. Als iemand hier een topic overmaakt wil dat nog niet zeggen dat het cijfer gelijk onvoldoende is.

Maar terug op mijn argumentatie. Het feit dat het gaat om dat het in een groot bekerglas wordt gegooid wil niet zeggen dat er gelijk een grote hoeveelheid water bij gevoegt moet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Laten we even opnieuw beginnen. Je hebt de letterlijke tekst van de opgave gegeven, dat is al een mooi begin.

Wat is nu precies het antwoord dat jij hebt gegeven?

En wat had het antwoord precies moeten zijn?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omslagtraject rodekoolsap

dit komt uit het pilotexamen havo 2011 tweede tijdvak, vragen 35-39.

zie bijlagen.
Bijlagen
scheikundepilot_havo_2011_tv2_cv.pdf
(378.16 KiB) 88 keer gedownload
scheikundepilot_havo_2011_tv2_opg.pdf
(377.09 KiB) 105 keer gedownload
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Maar nu is nog steeds niet duidelijk wat het antwoord van liamgek nou was.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 329

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Marko schreef: zo 02 mar 2014, 18:39
Maar nu is nog steeds niet duidelijk wat het antwoord van liamgek nou was.
Van geel naar groen want eerst is er een sterk basisch millieu gemaakt vervolgend verdun je de hydroxide ion cobcentratie. Waardoor de pH daalt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Volgens het correctievoorschrift dat Jan gaf is dat een juiste uitwerking.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Dat lijkt me inderdaad ook het geval, dus ik vraag me af op welke grond je antwoord fout gerekend zou zijn.

Zoals je het hier opgeschreven hebt lijkt me het zowel de juiste waarneming als de juiste redenering, zowel volgens het antwoordmodel als de realiteit.
Victory through technology

Berichten: 329

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Mijn docent heeft het examen eerst zelf gemaakt, die antwoorden gebruikt hij. En hij beweert dus dat het alleen maar van geel naar blauw kan gaan want, er gaat in een keer veel water bij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omslagtraject rodekoolsap

liamgek schreef: ma 03 mar 2014, 09:40
............... want, er gaat in een keer veel water bij.
Dat is niet waar als hij de tekst van dit examen letterlijk heeft overgenomen:
....... en voegt water toe totdat de kleur van de oplossing verandert.''
water toevoegen totdat er iets verandert houdt automatisch in beetje bij beetje toevoegen, en steeds waarnemen of er al iets verandert. Dat is niet voor meerderlei uitleg vatbaar.

Afhankelijk van hoeveel je verstaat onder "een spatelpuntje" begin je met geel respectievelijk groen, en voeg je dus water toe tot de omslag naar groen respectievelijk blauw. Het correctievoorschrift houdt terecht rekening met deze wat vage beginhoeveelheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 329

Re: Omslagtraject rodekoolsap

het correctievoorschrift beschrijft trouwens ook dat de overgang van geel naar blauw.

Ik denk dat het gewoon meer een vraag is over hoe je interpreteert wat er gebeurt als je iets in een groot bekerglas doet.

Gezien je in een groot bekerglas een kleine hoeveelheid doet kan je ervan uitgaan dat er ook een grote hoeveelheid water bijgaat. Ik begrijp die redenering maar zelf vond ik het ander toch iets logischer.

Berichten: 12.262

Re: Omslagtraject rodekoolsap

Ergens ben ik het met die redenering wel eens - al zijn het allemaal vage termen. Wat is bijvoorbeeld een "groot" bekerglas? Ik zou denken aan iets als een liter, en er is geen zinnige reden een glas van een liter te gebruiken als je maar van plan was er in totaal 200 ml oid aan toe te voegen.

Als ik het praktisch voor me zie maakt iemand 5 ml oplossing, gooit daar wellicht ook paar ml indicator bij (hoeveelheid is niet vermeld). Vervolgens gooi je die, zeg 10 ml, op de bodem van een bekerglas, roervlo erin en dan maar water toevoegen tot het glas half vol (oid) is. Uiteraard kun je dat water langzaam toevoegen met een buret oid, maar het klinkt alsof je het er ook gewoon met de hand bij kan mikken.

Maar goed, realiteit vs schoolopgaven en eigenwijze correctienormen kunnen er nog wel eens voor zorgen dat je wel gelijk hebt en toch niet de maximale punten krijgt.

Als je overigens een 9.8 voor dit proefwerk/tentamen/etc had vraag ik me af waarom de corrector uitgerekend deze opgave fout gaat rekenen. Gezien de vaagheid van de beschrijving denk ik dat je duidelijk hebt laten zien dat je de materie begrijpt. In combinatie met een verder uitstekende score vind ik het niet begrijpelijk dat je op een dergelijk detail wordt afgerekend.
Victory through technology

Reageer