Springen naar inhoud

De kosten van het bouwen van een raket.

• Log in om te kunnen reageren

Het Knorrepotje

Het Knorrepotje

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2014 - 14:56

Hallo,

Ik houd een betoog over ruimtekolonies, en dat deze niet rendabel zijn, omdat op sociaal, economisch, en milieuvriendelijk vlak de gevolgen veel te negatief zijn.

Ik doe echter mijn best om de kosten van het bouwen van een raket te vinden, maar het enige waar ik op uitkom, zijn de kosten van het complete apollo project.

Heeft iemand misschien een link waar ik wat aan heb?
Think like a proton, and stay positive.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2014 - 16:55

Ik weet niet of je zoveel hebt aan "de kosten voor het bouwen van..." .

http://www.spacenews...5-me-completion

Ontwikkelen van en voorbereidingen voor lanceringen van de geplande Ariane 6 lopen in de miljarden, maar wie wat de ruimte in wil schieten gaat ongeveer 70 miljoen euro per lancering betalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2014 - 01:32

Dat is een beetje het punt met raketten en dergelijke: De R&D kosten zijn enorm, waardoor je op 'astronimische' bedragen per lancering uitkomt, tenzij er bijzonder veel met 1 type gedaan wordt en die kosten te spreiden zijn.

Een andere benadering is om te kijken wat het kost om er 'nog eentje extra' te lanceren, waarbij je R&D buiten beschouwing laat en puur kijkt wat het kost aan materialen, manuren etc om een extra lancering te doen. Verder scheelt het natuurlijk hoeveel gewicht je wilt verplaatsen en naar welke baan dat moet.

Als die ariane 6 daadwerkelijk een ton of 5 a 6 naar geostationairy transfer kan tillen voor 70 miljoen is dat pakweg 12.000 euro per kilogram. Dat lijkt enorm veel, maar er zijn best zaken waarvoor dergelijke transportkosten ook gelden en die toch met flinke volumes getransporteerd worden. Dan kun je denken aan het prijsverschil tussen een kilo coke in zuid amerika en die in europa - wellicht een raar voorbeeld, maar ergens toont het wel aan dat extreem duur transport best te doen is als de nood maar hoog genoeg is.
Victory through technology

Also tagged with one or more of these keywords: economie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures