[scheikunde] Waarom bindt ijzernitraat(aq) goed met dipoolmoleculen en nikkelnitraat(aq) niet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Waarom bindt ijzernitraat(aq) goed met dipoolmoleculen en nikkelnitraat(aq) niet?

Bij deze vraag heb ik het over de scheidingsmethode: Papierchromatografie, die werd uitgevoerd met een stationaire fase; het filtreerpapier en een mobiele fase: een mengsel van zoutzuur, water en aceton(allen dipoolmoleculen). Waarom komt ijzernitraat hoger op het filtreerpapier terecht dan nikkelnitraat? Beide zouten waren opgelost in water voordat ze werden aangebracht op het filtreerpapier. Ik weet namelijk wel dat het te maken heeft met slechte binding met de stationaire fase of juist een goede binding met de mobiele fase, maar waarom is juist specifiek ijzernitraat zo hoog op het papier getrokken en nikkelnitraat niet, heeft dat te maken met dat ijzernitraat zich goed bindt met de mobiele fase en zo ja, waarom?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Waarom bindt ijzernitraat(aq) goed met dipoolmoleculen en nikkelnitraat(aq) niet?

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Waarom bindt ijzernitraat(aq) goed met dipoolmoleculen en nikkelnitraat(aq) niet?

Als het om ijzer(III)nitraat gaat dan lees ik op wiki dat dit en ook ijzer(III)chloride goed oplost in aceton.

Misschien moet je het in die richting zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Waarom bindt ijzernitraat(aq) goed met dipoolmoleculen en nikkelnitraat(aq) niet?

Ik weet dat je bij chromatografie met zoutzuur altijd met door chloride gecomplexeerde metaalionen werkt.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer