Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Ik heb toestemming gekregen om in het lab van school een aantal experimenten te mogen doen die ik zelf mag kiezen.

Nu had ik laatst een PO gedaan waarvan één proefje het maken van een ester inhield.

De geuren van de eindproducten (2-methylpropylmethanoaat en 1-propylethanoaat) zouden naar aarbei en peer moeten ruiken. Er staat ook op het PO blad dat de verkregen geur ''niet exact'' overeenkomt. Bij iedereen die het PO heeft gedaan is dat nogal zacht uigedrukt en ruikt het dus totaal niet naar aardbei en peer. Er staat dat een ester die een goeie geur heeft vaak een mengsel is.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet welke mengsels van esters nou een echte aardbeigeur geeft oid. Het maakt me niet uit wat voor geur het heeft. Zolang het maar wel dichter bij de werkelijke geur komt dan wat ik met het PO heb gedaan.

Een manier van zelf een mengsel samenstellen lijkt me ook goed. Alleen heb ik natuurlijk niet toestemming om zomaar alles maar bij elkaar te gooien heb ik liever dan toch een soort recept.

Bij voorbaat dank,

Liam.

Berichten: 12.262

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Je zou eens moeten zoeken op de ester die de geur van banaan geeft. Welke het was weet ik niet meer precies, maar die geur is heel overtuigend, en ik meen dat er slechts 1 stof voor nodig is.
Victory through technology

Berichten: 329

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Dat klinkt ook logisch. Ik herriner me aan werken oud gistbrood deeg te hebbem geroken en het rook naar bananen en alcohol. Ik meen dan dat het ethyl'x'oaat is? Welke stof x is kan ik niet zo bedenken aangezien ik niet weet wat gist precies is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Lang geleden heb ik hier een stukje over geschreven. Via de zoekfunctie kwam ik op deze post. Net zoals je al aangaf kan ik me nog herinneren dat sommige geuren vrij moeilijk waren om te herkennen, maar andere waren heel karakteristiek. Kwestie van testen dus.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 329

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Ik wil graag beginnen met banaan. Dat is gelijk ook de moeilijkste want hoe zorg ik ervoor dat ik van bepaalde organische stoffen pure 3-methyl 2-butanol? Ik denk namelijk niet dat deze stof in het lab aanwezig is. Ik zal wel even kijken morgen wat er allemaal in het kastje staat kwa zuren en alcoholen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Probleem van esters is dat ze vaak maar in zeer lage concentratie in het voedsel aanwezig zijn. Als je de concentratie dus verlaagt door bijvoorbeeld een druppeltje ester in water op te lossen, zou je de geur misschien beter herkennen.

Berichten: 12.262

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Het zou kunnen dat je de alcohol moet bestellen inderdaad - maar dat is voor een school geen slecht idee, want er komt geheid volgend jaar weer iemand met hetzelfde idee.

Verdunnen van het eindproduct in water zal waarschijnlijk niet zo best gaan gezien de lage oplosbaarheid, beter gebruik je ethanol (70 of 95% is prima).

Ook van belang bij deze reacties: neem een overmaat van de alcohol zodat zo veel mogelijk van het zuur wegreageert. Bij azijnzuur valt het nog wel mee, maar een klein beetje resterend boterzuur kan het eindresultaat tot een vreselijke stinkboel maken ondanks dat de reactie wel gelukt is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Je kunt de versteringen die boterzuur vereisen dus het best laten zitten.

Alcoholen synthetiseren uit reeds aanwezig chemicaliën moet je vergeten. Als de betreffende alcohol er niet is, dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat er wel chemicaliën aanwezig zijn waarmee dergelijke syntheses zouden kunnen.

Probeer het andersom te doen: Kijk wat er is, kijk of je met die stoffen 2 of meer esters kunt maken die een vergelijkbare geur hebben, en kies dan welke geur te gaat proberen te maken.

Een goede kandidaat om te maken is sowieso isopropyl-ethanoaat (isopropyl-acetaat). Dat ruikt niet specifiek naar een soort fruit, maar doet wel aan fruit denken. En isopropanol is waarschijnlijk wel aanwezig, en anders is het gemakkelijk te verkrijgen (gewoon te koop in de drogist)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Isopropanol is inderdaad een eenvoudig verkrijgbare alcohol, al moet je wel even kijken naar de concentratie: in apotheken en dergelijke is het vaak 70%, en bij dit soort ver-esteringen wil je die 30% water er eigenlijk niet in hebben. Het zou kunnen dat je daardoor meer zwavelzuur nodig hebt om het werkend te krijgen.

De isoamylalcohol die je voor de banaan nodig hebt is overigens niet bepaald duur. Het is een veelgebruikt chemicali, in hoeveelheden van 1 liter pro-analyse kwaliteit zal het een paar tientjes kosten, technische kwaliteit veel goedkoper, maar dat kun je meestal niet met 1 liter tegelijk aanschaffen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

In dat geval is een vlugge destillatie misschien een oplossing voor de isopropanol, gevolgd door een goede kwak watervrij magnesiumsulfaat.

Berichten: 12.262

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Mwoah, destillatie gaat hier geen worderen doen: het vormt een azeotroop met ca 10% water, dus erg droog wordt het daar niet van. Magensiumsulfaat en filteren zou wel een oplossing kunnen zijn.

Overigens hoeft het voor deze reactie ook niet superdroog, het zwavelzuur reageert weg met water, en daarnaast kun je ijsazijn gebruiken als zuur.
Victory through technology

Berichten: 493

Re: Een ester(mengsel) maken die echt naar fruit ruikt

Onlangs is iets vergelijkbaars op het wetenschapsforum aan bod geweest.

Zie: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/188336-een-ester-zuiveren/

Reageer