[scheikunde] Interessant scheikunde practicum!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Interessant scheikunde practicum!

Hey allemaal,

Ik heb hier wellicht een interessante opdracht waar ik zelf niet helemaal uitkom. Voor scheikunde moet ik namelijk uitzoeken hoe een toverstift werkt. Zelf ben ik al een heel eind, maar een conclusie vind ik moeilijk te vinden. De opdracht is zoek uit hoe de toverstift werkt, hierbij hoeft geen reactie vergelijking worden gegeven van de betrokken stoffen bij die proces.

Wat doet een toverstift? Een toverstift heeft een bepaalde soort kleur, wanneer je over de het getekende deel met een witte stift gaat veranderd de kleur. Bijvoorbeeld: Ik zet een rode streep op een blaadje, en wanneer ik er met de witte stift overheen ga wordt de streep geel.

Wat is zelf al heb is het volgende:

- Ik heb de Ph van de gekleurde stiften en de witte stift gemeten. De witte stift heeft een Ph van 11 terwijl de overige stiften een Ph van tussen de 5 en 6 hebben. Aan de hand van deze resultaten dacht ik dat het een zuur-base reactie is. Alleen wordt bij zo’n reactie een stof omgezet in een andere stof. Dus kan dat het niet zijn, dit is dan ook een punt waar ik zelf het antwoord niet op kan bedenken.

- Ik heb chromatografie gedaan met de stiften. Hiermee kan ik de Rf waarden bereken en uitzoeken welke stoffen er in de stift zitten.

- Ik heb getest of er in de witte stof Chloor zit, door een neerslag te laten ontstaan. Maar kan deze neerslag niet ontstaan door een andere stof die eventueel in de witte stift aanwezig is?

Dan hebben we de extra opdracht met een speciale stift. Wanneer je hier met de witte stift overheen gaat kleurt deze als de gele kleur van een marker. Hij is fluoriserend. Ik dacht dat er daarom fluor in de stift aanwezig zou zijn. Dit heb ik geprobeerd aan te tonen door het te laten reageren met Magnesium en zo een neerslag te laten ontstaan. Helaas ontstond deze neerslag niet. En zit er waarschijnlijk dus geen fluor in de stift. Heeft iemand enig idee wat er speciaal aan deze stift zou kunnen zijn?

Heel erg bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Interessant scheikunde practicum!

Om te beginnen: toon je chloor en fluor aan met die neerslagreacties??? Nee. Er is een groot verschil tussen Chloor en Chloride... Zo is 1 ervan niet blekend..

Dat verhaal over die zuur-base begrijp ik niet. Lijkt mij geen slecht idee, maar ik begrijp niet waarom je het af keurt: Omdat er anders andere stoffen zouden ontstaan??? Hoe werkt een zuur-base-indicator dan? Dit kan je wel testen, trouwens. Bepaal maar eens door niet de witte pen te gebruiken, maar....vul in.

Voor dat fluorescerende: Houdt dat lang aan??? Gebruik google eens voor gangbare reacties die fluorescentie tot effect hebben? Vaak is er 1 soort stof die erbij gaat om dit te veroorzaken. Hierop zou je je pen kunnen testen.

Voor welk niveau is dit trouwens?

Wdeb

PS. het is pH en niet Ph.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 9

Re: Interessant scheikunde practicum!

Sorry ik heb door dat ik niet helemaal duidelijk ben inderdaad. Nu ik dat van de zuur-base reactie nalees vraag ik me ook af wat ik heb getypt. Het zou erg goed een zuur-base reactie kunnen zijn. Mijn vraag was meer of er dan niet een nieuw product ontstaat. Het is in ieder geval een omkeerbaar proces. Dit weet ik na aanleiding van een proef. Ik had de inkt opgelost in demiwater, wanneer ik er een basische stof bijdeed sloeg de kleur om, maar zodra ik het weer zuur maakte sloeg de kleur weer om in de oude kleur. Het is dus een evenwichtsreactie, en kan heel goed een zuur-base reactie zijn.

Verder hebben we met de neerslag aangetoond dat er chloride ionen in de oplossing aanwezig zijn. Dit was erg slordig geformuleerd. Deze conclusie is alleen niet goed. We hebben namelijk een oplossing van zilvernitraat aan de oplossing van de stift toegevoegd en toen ontstond er een neerslag. Maar omdta zilver niet alleen neerslaat met chloride maar ook met veel andere ionen is het dus niet waterdicht dat er chloride in voorkomt.

In de fluorescerende stift had ik mij nog niet verdiept toen ik dit schreef. Nu heb inderdaad wat op google gevonden. Namelijk dat het zout calciumfluoride de fluorescerende kleur geeft. Nu denk ik dat er of calcium of fluoride ionen in de speciale stift zitten en het overgebleven soort ion in de witte stift. Dus bijvoorbeeld in de witte stift fluoride ionen en in de speciale stift calcium ionen en wanneer deze samenkomen een zout vormen. Dit ben ik vanplan morgen te testen met een proefje, ik zal de testresultaten laten weten als u daar geintresseerd in bent.

Nogmaals sorry voor de onduidelijkheid, ik hoop dat dit het duidelijker maakt. Zuur- base is voor mij wel lang geleden, dus ik moet dit weer even op gaan halen.

Dit is een opdracht voor 5 VWO.

Zag zelf al dat ik pH fout had gedaan ja, maar bedankt voor de aanwijzing

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Interessant scheikunde practicum!

femkexx schreef: wo 05 mar 2014, 20:24
Het is dus een evenwichtsreactie, en kan heel goed een zuur-base reactie zijn.
Tsja, dat lijkt er wel heel erg veel op. Welk merk stiften is dit eigenlijk??

Verder hebben we met de neerslag aangetoond dat er chloride ionen in de oplossing aanwezig zijn. Dit was erg slordig geformuleerd. Deze conclusie is alleen niet goed. We hebben namelijk een oplossing van zilvernitraat aan de oplossing van de stift toegevoegd en toen ontstond er een neerslag. Maar omdta zilver niet alleen neerslaat met chloride maar ook met veel andere ionen is het dus niet waterdicht dat er chloride in voorkomt.
Echter, wat doet dit neerslag na verloop van tijd???? Er is iets bijzonders met zilverchloride...

In de fluorescerende stift had ik mij nog niet verdiept toen ik dit schreef. Nu heb inderdaad wat op google gevonden. Namelijk dat het zout calciumfluoride de fluorescerende kleur geeft. Nu denk ik dat er of calcium of fluoride ionen in de speciale stift zitten en het overgebleven soort ion in de witte stift. Dus bijvoorbeeld in de witte stift fluoride ionen en in de speciale stift calcium ionen en wanneer deze samenkomen een zout vormen. Dit ben ik vanplan morgen te testen met een proefje, ik zal de testresultaten laten weten als u daar geintresseerd in bent.
Doe maar, ik ben benieuwd. Maak je ook foto's? Dan kunnen we erover discussieren.

Ik zou nog wel even verder zoeken naar die fluorisentie als ik jou was. Want ik ken dit niet direct als CaF2, maar ja, ik weet zeker niet alles..

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 9

Re: Interessant scheikunde practicum!

Het zijn stiften van de Hema, toverstiften heten ze.

Wat er met de neerslag zou gebeuren in dit geval zou ik niet weten, maar volgens google wordt het zilver als het blootgesteld wordt aan licht. Is dat wat u bedoeld?

Ja ik zal zeker foto's maken, ik heb ook al fotos van de andere experimenten, maar weet niet of die nuttig zijn voor nu. Dat is vooral met pH metingen en chromatografie.

Op wikipedia staat dat CaF2 een fluorescerende stof is, echter is wikipedia niet altijd betrouwbaar zag dit er goed uit. Dit is een link naar deze pagina, het staat in het eerste stukje

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorescentie

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Interessant scheikunde practicum!

En wat zou je zien bij de fotolytische ontleding van zilverchloride? Dat valt namelijk best wel op, na verloop van tijd.

Die CaF2 verwacht ik toch echt niet, mede al omdat je geen F- hebt kunnen aantonen, maar ook omdat die volgens mij zeker niet fluoriserend geel is..

Zoek eens naar luminicerend...ik weet niet hoe lang de kleur aanhield??

Succes met de proefjes.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Interessant scheikunde practicum!

Toch leuk, dat je zulke interessante discussies krijgt uit iets simpels als Toverstiften. I love Science <3

Zou je de foto's van je experimenten willen posten, zou ze graag eens bekijken. :)
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 12.262

Re: Interessant scheikunde practicum!

Ik denk dat je met het zuur-base verhaal gewoon goed zit, dat de pH van die stift waarmee je de kleur veranderd 11 is geeft dat eigenlijk al een beetje weg. De overige stiften bevatten ongetwijfeld zgn pH indicatoren - stoffen die (meestal reversibel) van kleur veranderen bij een veranderende pH. Papier zal neutraal tot mogelijk licht zuur zijn, maar zodra je er met die witte stift overheen gaat wordt het basisch en krijg je die kleuromslag.

Voor die fluorescrende stift geldt denk ik hetzelfde verhaal. Fluorescentie heeft niet zoveel te maken met de aanwezigheid van fluor of fosor. Oorspronkelijk zijn de fenomenen daar wel naar vernoemd, maar de fluorescerende inkt in markers is vaak een organische stof die helemaal geen fluor or fosfor bevat. Ik vermoed dat er een van die stoffen is die in basisch millieu wel fluorescent is maar in zuur niet. Het zou kunnen dat er wat zuur in die stift zit om te zorgen dat het op neutraal papier ook onzichtbaar is.
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Interessant scheikunde practicum!

Benm schreef: do 06 mar 2014, 01:54
Ik vermoed dat er een van die stoffen is die in basisch millieu wel fluorescent is maar in zuur niet. Het zou kunnen dat er wat zuur in die stift zit om te zorgen dat het op neutraal papier ook onzichtbaar is.
Dit klinkt erg logisch, alleen zou ik echt niet weten hoe ik erachter zou kunnen komen welke stof dat dan is. Is er een tabel in binas die ik misschien zou kunnen gebruiken?

ik zal straks foto's posten

Berichten: 493

Re: Interessant scheikunde practicum!

Stiften kunnen ook fluoresceïne bevatten.

In onderstaande link een voorbeeld wat er bij veranderende pH gebeurd.

http://www.youtube.com/watch?v=QI5rSWoqLtw

Berichten: 9

Re: Interessant scheikunde practicum!

zoals al voorspeld was zijn de proeven met calciumfluoride mislukt. Wel is ons iets bijzonders opgevallen bij de papierchromatografie. De 'normale' toverstiften ontmengde zich namelijk in meerdere kleuren, terwijl de speciale stift dat niet deed. deze was alleen zijn eigen kleur. kunnen we hieruit afleiden dat de speciale stift polairder is dan de andere stiften?

hier een foto van de chromatografie

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Interessant scheikunde practicum!

Ben slaat de spijker op zijn kop. In de stiften zit een pH-indicator. Sowieso is de kleur van veel kleurstoffen pH-afhankelijk, dus grote kans dat ook een gewone stift dit "magische" gedrag zal vertonen.

Ik weet niet of Binas je verder zal helpen in de zoektocht naar een stof met de waargenomen pH-afhankelijke fluorescentie.

Fluoresceïne, al eerder in dit topic genoemd, voldoet in ieder geval aan de eigenschap: niet-fluroriserend in zuur milieu.

Als de speciale stift maar 1 stip laat zien is de meest voor de hand liggende conclusie dat er maar 1 kleurstof in de inkt aanwezig is - in tegenstelling tot veel andere inkten die uit een aantal verschillende pigmenten zijn opgebouwd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Interessant scheikunde practicum!

Ik denk dat in een binas geen lijst met fluorescerende stoffen zal staan, maar wel een overzicht met indicatoren waaruit je mogelijk kunt afleiden wat er in die stiften zit - voor zover de gebruikte stoffen in de lijst staan.

Het plaatje van de chromatografie is niet mee gekomen, maar wat wellicht handig is: een chromatogram maken van de stiften met een neutraal / licht-zuur loopmiddel, en eentje met een basisch loopmiddel. Bij samengestelde kleuren kun je dat precies zien welke kleurstof veranderd.
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Interessant scheikunde practicum!

Oh ik had het via mijn telefoon geprobeerd mee te laten komen. Dit is helaas niet gelukt. In ieder geval was er op de foto 2 chromatografie papiertjes te zien. In een zure en basische oplossing. Op beide papiertjes hadden we een stip met de speciale stift en met een normale stift gezet. De normale stiften bestonden uit meerdere kleuren die te zien waren, terwijl de speciale stift alleen blauw was, zijn eigen kleur.

Er staat inderdaad een lijst met indicatoren in binas, maar dit zijn er helaas erg weinig. Op internet kon ik niet een grotere lijst vinden.

Dat van Fluoresceïne klinkt erg logisch, alleen zou ik niet weten wat het precies is. Google maakt mij hier ook niet veel wijzer over, dus is er iemand die dit begrip kort zou kunnen toelichten? Dankje (:


Reageer