Springen naar inhoud

warmte opslag

• Log in om te kunnen reageren

stoomketel

stoomketel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2014 - 14:18

Hallo
Op deze zonnige dag raak je aan het denken hoe deze heerlijke warmte op geslagen kan worden.
Al een tijdje vraag ik mij af of 40 graden c tot 80 graden c water niet opgeslagen kan worden op een meter of 5 diepte in de grond .
Ik stel mij een uit de kluiten gewassen grond boor die een pijp van 1meter in diameter naar een diepte van 5 meter kan boren.
In deze buis zit een water leiding met een soort wissellaar onder in de buis ,waar het warme water doorheen gepomp word .
De overtollige warmte word afgegeven en opgeslagen in de grond ,hier ga ik gemaks halve vanuit dat de warmte niet te snel weg lekt en zodoende de warmte die in de warme maanden naar de grond gestuurd word in de winter maanden weer terug gewonnen kan worden .
Het systeem moet een aanvulling zijn op het bestaande cv net en kan bijvoorbeeld het cv systeem langer op een bepaalde (30 c)temperatuur houden .
Mijn idee is dat de hoeveelheid energie die de grond ingestuurd word niet voor de volle honderd procent terug gewonnen zal worden er mag en zal energie verloren gaan als er maar genoeg over blijft om te verwarmen.
Zomaar een idee naast bestaande aardwarmte technieken , is dit lariekoek of een mogelijkheid ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44816 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2014 - 17:16

dit is een (al lang ;)) bestaande techniek.

http://nl.wikipedia....de-warmteopslag

Opmerking moderator :

Dit onderwerp is verplaatst naar "Duurzaamheid en klimaat"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fikret

Fikret

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2014 - 18:56

Daar zijn inderdaad technieken voor zoals het gebruik van warmtepompen en zonnecollectoren.
Verder kan warmte van douche water gedeeltelijk worden hergebruikt. Daarvoor bestaat een WTW-systeem.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures