Naamgeving Oost- en West-Indië

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Naamgeving Oost- en West-Indi

Ja, daar kon ik zo snel geen zelfverzekerd antwoord op geven, toen een neefje mij dat vroeg. Nu vraag ik het mezelf ook wel af: Waarom spreken/spraken we van Oost-Indië en West-Indië?

Ik antwoordde iets in de trant van:

Ik zie het zelf als volgt: de naam Indië moest het huidige India zijn. Ik meende dat dat ook de reden was dat Columbus de oorspronkelijke bevolking in de Nieuwe Wereld indianen noemde. Als we er dus vanuit gaan dat India het "midden" is, zou alle koloniale activiteit ten westen ervan gerekend worden tot West-Indië (bijv. de WIC in West-Afrika), Terwijl het gebied ten oosten India, zoals het huidige Indonesië, Oost-Indië moest zijn (VOC, Britse EIC).

Kan iemand dit bevestigen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Naamgeving Oost- en West-Indi

In de tijd van Columbus dacht men dat, als men maar ver genoeg naar het westen reisde, men vanzelf in India terecht zou komen, aangezien men onbekend was met het (later naar Amerigo Vespucci genoemde) werelddeel Amerika. Columbus dacht dan ook dat hij daar was aangekomen, aangezien ook daar mensen met een getinte huidskleur en zwart haar aangetroffen werden. Hij noemde deze mensen indianen (in het Spaans 'indios', dezelfde benaming hebben Indiërs in het Spaans). Dus heeft men tot zeer lang na de ontdekking van de nieuwe wereld de naam West-Indië gebruikt zowel voor het vaste land van Amerika als voor de eilanden in het Caribisch gebied. Deze naam is ook blijven hangen.

In Nederland had men het vaak over "De West" of (Nederlands) West-Indië als men over het overzeese gebiedsdeel Suriname en de Antillen had, als tegenhanger voor “De Oost” oftewel Nederlands-Indië.

Dit laatste gebiedsdeel werd vanaf 1816 Nederlands-Indië genoemd, maar was ook bekend als Nederlands-Oost-Indië, Oost-Indië en Indië. Men bedoelde daarmee alle in de Indische Archipel door de Nederlandse staat gekoloniseerde gebieden (het huidige Indonesië).

Dus, om een lang verhaal kort te maken: India kende men al, de Nieuwe Wereld werd West-Indië genoemd en om geen verwarring te wekken, werd het oorspronkelijke gebied Oost-Indië.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Naamgeving Oost- en West-Indi

Toch sprak men toch al vrij gauw van de ´Nieuwe Wereld` na de ontdekking ervan. Vespucci zou het zelf al hebben gehad over `Mondus Novus`. Daarom betwijfel ik of het niet gewoon de koppige Nederlanders zelf waren die het gebied maar gewoon West-Indië noemden. Tijdens Vespucci's leven werd het werelddeel al als America aangegeven op kaarten.

Ik meende dat Vespucci nog ver voor de eerste helft van de 16e eeuw gestorven is (1510?), dus dan zitten we nog in de tijd dat "West-Indië" nog in de kinderschoenen staat, en "Oost-Indië" is nog niet eens bezócht door Europeanen (1512 - Portugal). Daarom loop ik een beetje te dubben over de naam "West-Indië". Ik vraag me dan ten zeerste af of dat Überhaupt wel de internationaal erkende naam was voor de America's.

Bedankt voor het eerdere antwoord

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Naamgeving Oost- en West-Indi

Schoot schreef: ma 10 mar 2014, 14:12
Daarom betwijfel ik of het niet gewoon de koppige Nederlanders zelf waren die het gebied maar gewoon West-Indië noemden.
Het waren in elk geval niet alleen de Nederlanders die de Caribische delen West-Indie noemden, dus dat lijkt me wat te kort door de bocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Naamgeving Oost- en West-Indi

Het feit dat men van "De nieuwe wereld" spreekt, betekent niet dat het dan niet nog steeds West-Indië genoemd kan worden toch?

In Rotterdam spreken we ook van "het gebied ten zuiden van de rivieren", waar we brabant en limburg mee bedoelen.
Think like a proton, and stay positive.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Naamgeving Oost- en West-Indi

@shimmy

Ja, dat was misschien ietwat spotten geformuleerd. Weet je dan toevallig hoe het dan wel zit met de naamgeving? Ik meende overigens dat het westen van Africa ook tot West-Indië werd gerekend. De WIC was daar immers ook actief.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Naamgeving Oost- en West-Indi

shimmy schreef: ma 10 mar 2014, 15:43
Het waren in elk geval niet alleen de Nederlanders die de Caribische delen West-Indie noemden, dus dat lijkt me wat te kort door de bocht.
Inderdaad:

http://www.lyricsfreak.com/f/fugees/fu+gee+la+refugee+camp+remix_20949736.html

I sit 90 degrees underneath palm trees

Sitting in the cool breeze in the West Indies
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Naamgeving Oost- en West-Indi

Volgens mij werden de Goudkust en Slavenkust nooit WI genoemd, al voer de WIC er natuurlijk wel veel op. Het is natuurlijk niet zo dat de landstreken naar de comoagnie zijn genoemd. De compagnie is naar het gebied genoemd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Naamgeving Oost- en West-Indi

West-Indië (in het Engels West Indies) was het gebied ten westen van Kaap de Goede Hoop en Oost-Indië het gebied ten oosten van Kaap de Goede Hoop. Dus inderdaad, de Goudkust werd gerekend tot West-Indië.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer