[scheikunde] berekening van reactiesnelheid en molariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

berekening van reactiesnelheid en molariteit

Berekenen van de reactiesnelheid en moraliteit. Ik ben echt geen pro in scheikunde en vraag hierbij hulp aan jullie.

je hebt proef 1: je doet 10 ml zoutzuur met 0,5 M in reageerbuis en doet daar een stukje Mg-lint bij van 4,0 cm. Er ontstaat gas dit meet je gedurende 5 min elke 30 seconden.

proef 2: je herhaalt het experiment maar voegt hier 5 ml water aan toe

proef 3: je herhaalt het experiment maar voegt hier 10 ml water aan toe

proef 4: je herhaalt het experiment maar voegt hier 15 ml water aan toe

ik moet de moraliteit berekenen van proef 2, 3 en 4. Maar het lukt mij niet echt :( kan iemand mij helpen?

en ten tweede moet ik ook de reactiesnelheid berekenen van de eerste 2 min van elke proef. Het aantal ml gas dat per seconde ontstaat.

klopt deze berekening dan?

Reactiesnelheid = concentratieverandering : verandering in tijd

Berichten: 2

Re: berekening van reactiesnelheid en molariteit

klopt het dat bij proef 2 het :

10 + 5 ml = 0,015 L

10 ml zoutzuur met 0,5 M --> 0,05 x 0,010 L = 0,005 mol

0,005 mol / 0,015 = 0,3333333 M

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: berekening van reactiesnelheid en molariteit

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: berekening van reactiesnelheid en molariteit

hannahvdvx schreef: zo 09 mar 2014, 13:52
Berekenen van de reactiesnelheid en moraliteit. Ik ben echt geen pro in scheikunde en vraag hierbij hulp aan jullie.
Tsja, dat blijkt wel uit je schrijfwijze. Zoek voor de grap op google eens de definitie van moraliteit en de definitie van molariteit op. Kan je meelachen..

je hebt proef 1: je doet 10 ml zoutzuur met 0,5 M in reageerbuis en doet daar een stukje Mg-lint bij van 4,0 cm. Er ontstaat gas dit meet je gedurende 5 min elke 30 seconden.
Je hebt dus 0,5 M. Dat betekent 0,5 mol/L. Dus 0,5 mol in 1 liter.

Je neemt 10 mL, dus 0,010 L.

Dus 0,010 x 0,5 = 0,005 mol aanwezig in de dan 15 mL (=0,015 L)

Dus 0,005/0,015 = 0,33 M is de concentratie (niet meer getallen opschrijven, eigenlijk zelfs 0,3 ivm de 0,5 die gegeven is).

Dus dat gaat goed. Het is wel fijn als je in het vervolg het niveau vermeldt waarop je bezig bent. Dan kan je betere antwoorden krijgen.
en ten tweede moet ik ook de reactiesnelheid berekenen van de eerste 2 min van elke proef. Het aantal ml gas dat per seconde ontstaat.

klopt deze berekening dan?

Reactiesnelheid = concentratieverandering : verandering in tijd
Dit klopt, maar hoe kom je aan de concentratieverandering? Als dit de vraag is die je gekregen hebt, dan vermeld die toch de eenheid al waarin je de reactiesnelheid moet meten, namelijk het aantal mL gas per seconde?? Anders moet je de vergelijking in...

Laat maar horen,

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer