[scheikunde] Kristallisatie van Koper(II)sulfaat pentahydraat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Kristallisatie van Koper(II)sulfaat pentahydraat

Goedemiddag,

Voor komende maandag moet ik een inleiding hebben geschreven voor een PvA over het uitkristalliseren van koper(II)sulfaat pentahydraat. Het gaat hier om een praktische opdracht en ik heb er nog al wat moeite mee. De opdracht is niet een hele grote lap tekst dus ik zal hem hier wel even plakken:

Introductie

Als je zout koper(II)oxide laat reageren met zwavelzuur, dan ontstaat er een koper(II)sulfaat oplossing. Deze zal direct te herkennen zijn aan de duidelijk blauwe kleur. In deze PO ga je op deze manier koper(II)sulfaat maken, en vervolgens isoleren als kristallen blauw kopersulfaat.

Blauw kopersulfaat kan je niet isoleren door de oplossing in te dampen omdat hierbij dan altijd (ook) wit kopersulfaat ontstaat. Daarom zal je een zuiverings- en isolatietechniek moeten gebruiken die men “kristallisatie” noemt.

De opdracht

Maak, uitgaande van 15,0 mL zwavelzuur oplossing (1,00 M), zo veel en zuiver mogelijk blauw kopersulfaat. Uiteindelijk is het doel van de proef om een zo hoog mogelijk rendement van deze synthese, zuivering en isolatie.

Rendement

Om het rendement te berekenen moet je weten hoeveel gram zuivere blauw kopersulfaat kristallen je hebt geïsoleerd, maar ook hoeveel je had kunnen isoleren:

������������������= �������������������� ��������������������ℎ����������������ℎ�� ������������������ ×100%

Een rendement van minder dan 100% geeft dus verlies in het proces aan, maar een rendement van meer dan 100% betekent rekenfouten, of onzuiverheden in het product.

Veiligheid

Het is absoluut niet toegestaan om een oplossing van zwavelzuur (van welke concentratie dan ook) te koken, in te dampen, etc. Verwarmen (tot max 80ºC) mag wel als dat nodig is.

Bronnen die je kan gebruiken

Om te helpen bij een goed begrip van de zuivering en isolatie van je materialen staat er op de ELO een PDF document waarin alle informatie hierover te vinden zal zijn. Wel opnemen in je bronnen natuurlijk.

Organisatie/planning

Ook dit PO bestaat weer uit drie onderdelen: Het PvA, het praktische deel en de verslag legging. Een groepje mag niet met het praktische deel beginnen als het PvA nog niet door BTS is goedgekeurd.

Je totale eindcijfer van dit PO is de combinatie van het cijfer van PvA, verslag maar ook rendement en zuiverheid.

Ik heb wat research gedaan en ik denk dat de reactie die hierbij hoort als volgt is:

CuO (s) + 2H+ + SO42- -> CuSO4 (aq) + H2O

de CuO is de koperoxide die ik van de docent krijg. De oxonium ionen en sulfaat ionen komen van de zwavelzuur oplossing. Nu weet ik niet helemaal wat ik moet doen.

Wat ik zat te denken was: ik voeg een stoichiometrische hoeveelheid CuO toe aan de zwavelzuur oplossing. Dit lost op. Alle zwavelzuur reageert met de zuurstof ionen tot water. Deze oplossing verwarm ik tot net iets onder 80 graden en laat ik dan staan tot er een vaste stof over is (het kristal).

Ik hoop nu dus dat het water uit zichzelf verdampt en ik koper(II)sulfaat pentahydraat over houd. Klopt dit? Blijven de water moleculen wel in het kristal zitten? Wat gebeurt er met het zwavelzuur als ik de oplossing verwarm en dan laat staan?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Ik ben pittig radeloos omdat ik de inleiding morgen al af moet hebben. Is er iemand die mij kan vertellen of ik het goed doe?

Mvg,

Ironspriter

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kristallisatie van Koper(II)sulfaat pentahydraat

Ik zou sowieso iets meer CuO toevoegen dan jij zwavelzuur hebt (waarom?), wat op zichzelf onoplosbaar in water is. De reactievgl en uitleg kloppen als een bus. Het pentahydraat verliest overigens pas water boven de 60 °C.

Kun je wat met die tips?

Berichten: 3

Re: Kristallisatie van Koper(II)sulfaat pentahydraat

Ja wel een beetje denk ik! Dus je voegt meer CuO dan zwavelzuur toe omdat we liever willen dat er wat CuO naar de bodem zakt dan dat we zwavelzuur gas krijgen?

Ik snap dat CuO onoplosbaar is in water, maar hij lost wel op in zuur zei wikipedia.

Dus ik moet gewoon doen wat ik boven heb beschreven, maar dan tot ong. 60 graden verwarmen, ipv 80 graden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kristallisatie van Koper(II)sulfaat pentahydraat

Ik zou gewoon tot 80 °C verwarmen totdat je ziet dat de eerste kristallen ontstaan. Pas op dat moment zou ik de temperatuur terugschroeven.

Berichten: 3

Re: Kristallisatie van Koper(II)sulfaat pentahydraat

zal ik doen, heel erg bedankt voor je advies!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Kristallisatie van Koper(II)sulfaat pentahydraat

Ik begrijp inmiddels dat het gaat om volgend document, dat je gekregen hebt.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 8935,d.d2k

Idd lijkt zachtjes verwarmen de beste optie. Aangezien je geen keuze hebt in je sterkte van het zwavelzuur, is het niet mogelijk om die aan te passen..

Echter, ik zou iets actiever kijken naar de eisen:

1 Zo zuiver mogelijk.

2 Geen zwavelzuur indampen.

1. zorgt ervoor dat je het liefst GEEN overmaat CuO toevoegt. Dus ga rekenen hoeveel CuO je exact nodig hebt. Gebruik die hoeveelheid als theoretische uitgangspositie. Denk na hoe zeker je alles weet, dus hoeveel je extra zou willen toevoegen voor de veiligheid. Maar ik zou die overweging dus wel vermelden in het voorschrift.

2. Voeg in ieder geval niet te weinig CuO toe.

Aardig is om bijvoorbeeld van te voren te berekenen hoeveel water er weg zou moeten dampen, in totaal.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer