repeated measures

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

repeated measures

Beste allen,

Voor mijn afstudeerscriptie moet ik het effect van een online interventie onderzoeken. Er zijn drie verschillende groepen; twee experimentele condities en één wachtlijstconditie. Alle deelnemers hebben op drie verschillende tijdstippen (T0, T1 en T1) meerdere vragenlijsten ingevuld. Nu wil ik weten of er verschillen zitten tussen de scores op de vragenlijsten tussen de verschillende groepen. Dus bijv: scoren de twee experimentele groepen beter dan de wachtlijstgroep op de uitkomstmaat depressie op T1 of T2?

Ik ben al een beetje aan het prutsen geweest met spss en heb denk ik de juiste analyse te maken, maar weet niet goed hoe ik de gegevens moet interpreteren.

Klopt het dat ik de vragenlijst op within subject moet zetten, met 3 levels en dan de variabele groepen op between subjects?

Groet, Kim

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: repeated measures

Kan je misschien eerst beschrijven welke analyse je hebt uitgevoerd (evt. even de syntax plaatsen)?

Berichten: 4

Re: repeated measures

Het gaat om repeated measures. Onder general linear models..

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: repeated measures

Maar wat heb je dan met de baseline meting gedaan? Je schrijft in de post dat je het verschil op T1 en T2 tussen de groepen wilt bepalen, maar op repeated measures daar nu de beste methode voor is, dat vraag ik me af. Op deze pagina staat iets meer uitgelegd over repeated measures en voor welke vragen het minder geschikt is. Ik zou het zelf met mixed models doen met t1 en t2 als uitkomsten, met correctie voor baseline meting.

Berichten: 4

Re: repeated measures

Een groep proefpersonen heeft op t0 een vragenlijst ingevuld en toen hebben de twee experimentele groepen een interventie ontvangen. Direct na de interventie vond t1 plaats en drie maanden later t2. Nu wil ik weten of de interventie effectief is en dus of de depressieve klachten (een van de uitkomstmaten) zijn afgenomen en of die mogelijke afname contant is gebleven bij folluw op.

Is repeated measures dan niet de goede analyse??

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: repeated measures

Het hangt er erg van af van wat je wilt toetsen. Als je depressie op t1 en t2 wil vergelijken tussen groepen, dan is het wel handig als je voor baseline verschillen corrigeert. Maar ik vermoed dat je baseline ook hebt meegenomen als repeated measure en dus niet voor baseline corrigeert. Je zegt in de laatste post echter niets meer over verschillen tussen groepen testen, maar over verandering. Wat is nu precies hetgene wat je wilt weten? Verandering over tijd, of verschillen gecorrigeerd voor baseline? Dit is precies waar het om gaat in de link die ik je eerder gaf.

Berichten: 4

Re: repeated measures

Ik heb inderdaad de baselinemeting ook meegenomen als repeated measure. Ik heb al one way anovas gedaan om te kijken naar verschillen op de baselinemeting. De onderzoeksvraag is de effectiviteit van een interventie. Dus of de twee verschillende experimentele condities hoger scoren dan de wachtlijstgroep. En zoja, of er dan ook nog verschillen zitten tussen die groepen. Dus drie groepen wil ik met elkaar vergelijken op meerdere uitkomstmaten en gemeten op meerdere tijdstippen.

In het onderzoeksprotocol die voor dit onderzoek geschreven is, zeggen ze dat ik repeated measures manova moet gebruiken.

Bedankt voor je hulp trouwens!!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: repeated measures

Wie heeft dat onderzoeksprotocol geschreven? Je begeleider? Of jijzelf, maar het is goedgekeurd door je begeleider? Als dat eerste het geval is, dan moet je maar gewoon voor repeated measures gaan (als dat is wat je begeleider wil).

Reageer