Waarom zie je bij de afbuiging van licht van een ster door een zware massa vier afbeeldingen van de ster en geen cirkel van licht?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Waarom zie je bij de afbuiging van licht van een ster door een zware massa vier afbeeldingen van de ster en geen cirkel van licht?

Heb ik gelijk als ik zeg dat een verafgelegen ster vier maal te zien is (vier afbeeldingen op een cirkel met hoeken tussen de punten en het middelpunt van de cirkel van 90 graden) is als haar licht door een genoeg zware massa tussen de ster en de Aarde wordt afgebogen? Zo ja, waarom is er dan geen cirkel van licht te zien? Er is immers rotatiesymmetrie aanwezig. Zo niet, veronderstel mijn vraag als niet gesteld.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Waarom zie je bij de afbuiging van licht van een ster door een zware massa vier afbeeldingen van de ster en geen cirkel van licht?

Je doelt op het Einstein Cross? Goeie vraag.

Redenen van symmetrie is inderdaad een goed argument waarom dit niet kan.

Dus moeten we concluderen dat er hier geen sprake is van (perfecte) symmetrie. Wanneer dit wel zo is, spreek je van een Einstein ring.

Hoe het precies zit weet ik niet maar dezelfde vraag is ook al eens op een Engelstalig forum geplaatst en het lijkt erop dat die goed beantwoord is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Waarom zie je bij de afbuiging van licht van een ster door een zware massa vier afbeeldingen van de ster en geen cirkel van licht?

Duidelijk! Bedankt Flisk

dss
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Waarom zie je bij de afbuiging van licht van een ster door een zware massa vier afbeeldingen van de ster en geen cirkel van licht?

Ik was ook vergeten op te merken dat het Einstein cross geen afbeelding van een ster is, het is blijkbaar een afbeelding van een volledig sterrenstelsel. Een sterrenstelsel is meestal een spiraalvormige schijf, dat maakt het ook wel logisch dat er geen sprake is van symmetrie. Bij een bolvormige massa, zoals een ster, zou dit wel zo zijn.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Waarom zie je bij de afbuiging van licht van een ster door een zware massa vier afbeeldingen van de ster en geen cirkel van licht?

<p>Ook al is het object dat wordt afgebogen asymmetrisch, zoals het sterrenstelsel, dan blijft het vreemd dat er vier afbeeldingen te zien zijn. En stel dat het object dat het afbuigen veroorzaakt  asymmetrisch is, dan zal in het geval dat het licht van een ster afgebogen wordt, een vervormde cirkel te zien zijn.Is het object dat wordt afgebogen ook nog eens asymmetrisch dan zal die vervormde cirkel een "dikte" krijgen die afhankelijk is van de positie op de vervormde cirkel. Of zie ik iets over het hoofd?Groetjes dss
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer