[scheikunde] ijzerbepaling in onbekende

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

ijzerbepaling in onbekende

Halloo

Help :(

Ik heb morgen een proef dat ik moet uitvoeren, maar ik snap de informatie niet dat gegeven is in ons stencil. Dit is een nieuw onderdeel voor mij en er werd daar ook niet veel uitleg gegeven m.a.w. dit doe ik totaal alleen.

Kunt u me misschien helpen met de werkwijze van dit proef?

Het gaat om ijzer bepaling in een onbekende.

Er moet alvast voldoende K2Cr2O7afgewogen worden om 100 ml 0.02 M te bereiden.

Hiervan 25 ml en 100 ml 2M H2SO4 in een erlenmeyer brengen.

Voeg enkele druppels ferroine en titreer met onbekende Fe(2) opl.

Verder staat er:

Indien ijzer als Fe(3) opl voorkomt, moet deze eerst worden gereduceerd tot Fe(2).

Verhit 25 ml Fe(3) opl tot 70-90ºC en druppel een geconcentreerde SnCl2opl al roerend toe tot de gele kleur bijna verwenen is.

Maak de reductie af met behulp van verdund SnCl2

tot de opl lichtgroen is.

Koel snel af en voeg 5 ml verzadigde kwik(2)chloride opl toe en meng.

Indien er te veel wit/grijs/zwart neerslag ontstaat dan is er teveel Sn2+ toegevoegd en moet de reductie van Fe3+opnieuw geschieden.

Ontstaat er weinig neerslag, voeg 100 ml 2M H2SO4toe en titreer in aanwezigheid van ferroine met de K2Cr2O7opl van groen naar violet/rood.

Vragen waarmee ik zit:

- Wordt ijzer opl gesteld met K2Cr2O7?

- Waarvoor dient de geconcentreerde SnCl2?

- Waarom verdund SnCl2?

- Wat doet kwik(2)chloride?

Ik zit al 3 dagen ermee.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzerbepaling in onbekende

1) Zoals ik de informatie lees: Voeg enkele druppels ferroine en titreer met onbekende Fe(2) opl. <-- Dit zal dus betekenen dat je de dichromaatoplossing als bekend mag veronderstellen.

2) Je voert hier een oxidatie uit. Als een onbekend deel van de stof die je wil bepalen niet beschikbaar is voor de bepaling (ie. al geoxideerd), neem je die dan nog mee in de bepaling?

3) Zou je met de geconcentreerde oplossing blijven doorwerken, wat is de kans dat je tegen stap 5 aanloopt?

4) Kwik(II) is in staat Sn2+ te oxideren, net als het dichromaat. Waarom zou je het tin(II) voordat je aan de bepaling begint al helemaal willen oxideren?

Noot van een bezorgd persoon: ik vind het zeer onverantwoord van de instantie waarbij jij deze proef moet doen om iemand die, aangaande je vragen, onervaren is met scheikunde met kwikoplossingen om te laten gaan. Let dus alsjeblieft goed op wat je doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: ijzerbepaling in onbekende

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 35

Re: ijzerbepaling in onbekende

Inderdaad is dit geen proef om door een middelbare scholier te laten doen.

Vroeger heb ik dit als volgt aangepast voor het prakt.SO VWO:

De onbekende Fe2+/Fe3+ opl wordt in een bekerglas aan de kook gebracht en zoveel Zn-poeder

toegevoegd totdat de gele kleur weg is.

Je kunt nu aantonen met een Pt// Ag/AgCl combinatie-elektrode dat er geen Fe3+ meer aanwezig is

als de potentiaal van de Pt-draad negatief is tov de Ag/AgCl elektrode. Dit gaat heel gemakkelijk,

geen enkele leerling had ondanks de examenstress hier moeite mee.

Vervolgens wordt het teveel aan Zn-poeder afgefiltreerd en de oplossing getitreerd met 0,02M KMnO4-opl

tot zwak rose.

Veel plezier met deze proef!

Reageer