Springen naar inhoud

Onverzadigde vetzuren en Cholesterol

• Log in om te kunnen reageren

blijetim

blijetim

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:01

Hey,

Ik ben 15 en kom niet uit deze vraag:

WAAROM werken onverzadigde vetzuren cholsesterol verlagend?

Kan iemand me hiermee helpen.
MVG,
Tim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Friend of the Stars

Friend of the Stars

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 15:44

Ja, dat is een lastige vraag. Ik heb geen echt goed antwoord op je vraag, maar misschien helpt deze info je een beetje:wink:

Vetten worden ook wel lipiden genoemd. Cholesterol is een belangrijk onderdeel van lipiden. Je hebt zowel verzadigde lipiden en onverzadigde lipiden. Maar waarom verlagen onverzadigde vetten het cholesterolniveau?

Ik denk dat het 'm zit in de balans. Je hebt cholesterol nodig om te overleven (cholesterol wordt o.a. gebruikt voor het aanmaken van nieuwe membranen). Het meeste cholesterol word aangemaakt in je lichaam door de lever zelf. De lever maakt zo'n 75% van het totale cholesterolniveau zelf aan uit verzadigde vetzuren! Als een dieet bijvoorbeeld dan een deel van de verzadigde vetten vervangt met onverzadigde vetten daalt de cholesterolproductie in het lichaam automatisch. Maar wat bedoel ik dan met balans?

Je hebt twee soorten cholesterol; HDL ('goed') en LDL ('slecht') cholesterol. Het LDL cholesterol is meestal in (te) grote hoeveelheden verantwoordelijk voor allerlei ziektes, vandaar de naam 'slecht' cholesterol. Het HDL cholesterol (welke in te grote hoeveelheid tevens ook ongezond is) vangt het LDL cholesterol weg uit de bloedbaan. Je hebt beide soorten cholesterol hard nodig om te overleven. Maar hierin is de balans dus heel belangrijk. Een dieet met te veel onverzadigde vetzuren zorgt voor een HDL verlagend effect, waardoor er minder HDL cholesterol is om LDL weg te vangen uit de bloedbaan. Dit terwijl onverzadigde vetzuren er ook voor zorgen dat er minder cholesterol word aangemaakt.
Tegenstellingen zoals je ziet, ik vind het moeilijke stof.

Een verlaging van het cholesterolniveau in je lichaam zal pas echt plaatsvinden wanneer er een goede (gezonde) balans is tussen verzadigde en onverzadigde vetzuren en LDL en HDL cholesterol.

Er zijn nog véél meet aspecten die hun invloed hebben op cholesterolgehalte. Maar daar vroeg je niet om :roll: !! Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt. Ik ben trouwens niet zeker van mijn zaak, ik hoop dan dus ook dat er nog meer reacties komen!

Groetjes,

Jeroen

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 16:10

Onverzadigde vetzuren bevatten dubbele bindingen. Er is als het ware nog plaats op het vetzuurmolecuul. Cholesterol kan hier aan binden en wordt zo dus 'verwijderd'. (Als ik het goed heb :roll: )
"Meep meep meep." Beaker

Doffer

Doffer

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 16:30

Hoi

Zondag avond 15-01-2006 een wetenschappelijk programma over omega3 vetzuren. Om 21:05 op Canvas (belgie2)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures