[scheikunde] Uitzouten van zeep

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Uitzouten van zeep

Hallo!

Ik heb een proefje gedaan met schiekunde waarbij ik zeep hebben gemaakt uit frituurvet. Aan het frituurvet heb ik 4 mL 10M KOH-oplossing en 8mL glycerol aan toe gevoegd, vervolgens verwarmt tot het helder bruin was en laten afkoelen. Nu is het zachte zeep. Hier heb ik 100 mL heet water aan toegevoegd en nadat dit volledig was opgelost ook nog eens 25 mL verzadigde NaCl-oplossing. Hierna heb ik de erlenmeyer in een bak ijswater gezet en na enige tijd ging het mengsel zich scheiden in een witte koek, de "harde" zeep, en een gelige vloeistof die (denk ik) bestaat uit glyserol, NaCl en overgebleven (Na)OH.(want NaOH is in overmaat toegevoegd)

Bij een van de vragen moet ik in algemene structuurformules de vergelijking van de vorming van harde zeep geven, om te laten zien waarom de oplosbaarheid van zeep in water sterk verlaagd wordt door toevoeging van NaCl, maar er verandert chemisch toch niks meer aan de stoffen na toevoeging van NaCl?

Ik heb de reactie van de verzeping in structuurformules, of is het simpelweg alleen een verandering van de vorm in ruimtelijke zin?

Kan iemand mij dit misschien uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Uitzouten van zeep

Maar...je hebt in je titel al het begrip "uitzouten" geplaatst. Is nu je vraag dat je niet weet wat dat is?

Wat is de formule van je zeep geworden? En welke eigenschappen tov oplosbaarheid in water kan je daaruit afleiden?

Het zout doet namelijk idd niets aan het zeep, maar wel aan "het water".

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 4

Re: Uitzouten van zeep

Ik weet wat uitzouten is, en daar gaat het juist ook om.

Door de toevoeging van de verzadigde NaCl-oplossing wordt de oplosbaarheid van zeep in water sterk verlaagd, oftewel uitzouten, waardoor de zeep komt bovendrijven.

Ik moet in algemene structuurformules de vergelijking van de vorming van de harde zeep geven.

Mijn reactie vergelijking voor de verzeping is als volgt:

Afbeelding

Dit is dan de zgn "zachte" zeep, met R=alkylgroep

Zeep heeft twee kanten de hydrofiele kop, waterminnend, en de hydrofobe staart, de koolstofketen, watervrezend.

Wat ik niet begrijp is waarom ik de structuurformule moet geven van de vorming van "harde" zeep, aangezien er chemisch niks meer veranderd. Alleen de vloeistoffen worden onttrokken aan de zeep, of eigenlijk tussen de zeepdeeltjes vandaag gehaalt, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Uitzouten van zeep

Volgens mij is de zeep die je getekend hebt, wel een harde zeep.

Je vergelijking is echter niet juist, want je hebt geen NaOH toegevoegd (waarbij je wel harde zeep krijgt).

Dus hoe nu?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 4

Re: Uitzouten van zeep

Oooh nu zie ik het ook!

Is het dan misschien als volgt:
Scheikunde verzeping.png
Scheikunde verzeping.png (3.08 KiB) 1613 keer bekeken
Met de bovenste als verzeping, K+ speelt geen rol, en de onderste als "uitzouten", Cl- speelt geen rol.

Volgens mij klopt het zo, bedankt voor de hulp!

Berichten: 4

Re: Uitzouten van zeep

Want de gegeven molecuulformule is:

(RCOO)3C3H5 + 3Na+ + 3OH- --> 3RCOONa + C3H8O3

Dit komt nu ook uit bovenstaande som reactie, RCOO- valt weg (wegstrepen voor/na de pijl)

Reageer