[wiskunde] Dubbele integralen, 1e jaar universiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

Dubbele integralen, 1e jaar universiteit

Ik ben 1e jaar student wiskunde op de universiteit en ik heb een vraag over een som uit mijn huiswerkopgaven.

Ik ben bezig met dubbele integralen, en ik snap de methode van het oplossen niet. Ik zou verwachten dat je eerst integreert naar x en dan naar y of andersom, maar mijn Calculus boek doet iets anders. Ze noemen het "Double integrals by Inspection" en de techniek die ze gebruiken heet "Iteration". Ik geloof dat de bedoeling is dat je ze evalueert door middel van oppervlakten en volumes die ik al ken.

De integraal die ik heb is:
\(
\int\int_{x^2+y^2 \leq a^2}(a-\sqrt{x^2+y^2})dA
\)
Je kan dit splitsen in twee integralen bij de min, en dan krijg je dus als eerst: a maal de ruimte van een cirkel met straal a, dus ik neem aan dat dat
\(a^3\pi\)
wordt.

Kan iemand me misschien uitleggen wat ik bij het tweede gedeelte moet doen? Dus hoe ik:
\( \int\int_{x^2+y^2 \leq a^2} \sqrt{x^2+y^2}dA \)
moet oplossen?

Ik heb het antwoord van de som, alleen geen uitwerkingen. Het antwoord is:
\( \frac{\pi a^3}{3} \)
Dit doet mij twijfelen aan mijn antwoord voor het eerste deel...

Berichten: 4.246

Re: Dubbele integralen, 1e jaar universiteit

De eerste integraal komt uit op:
\( \pi a^3 \)
De tweede resulteert in
\( \frac{-2 \pi a^3}{3} \)
, ga over na poolcoordinaten.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Dubbele integralen, 1e jaar universiteit

U bedoelt x en y vervangen door sin en cos? Wat gebeurt er dan met het domein?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Dubbele integralen, 1e jaar universiteit

Je ziet dat je integreert over een cirkel. Je wilt dus inderdaad overgaan naar poolcoördinaten (of cilinder), dit hoeft in principe niet maar je maakt het dan veel makkelijker. Dan hoef je over een hoek en over de straal integreren. Stel dan eens de vraag: over welke hoek moet je integreren? En wat met de straal?

Wat je ook niet mag vergeten is je dA aan te passen (denk aan de Jacobiaan). Maak bij alles een tekening, dat maakt het makkelijker.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer