Accu kiezen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 11

Accu kiezen

Sinds kort heb ik een speaker krat gemaakt, bestaande uit led verlichting, een versterker, speaker en een accu.

Stom ben ik geweest om niet van te voren te berekenen hoe lang de speaker op vol volume mee kan, ook is het een accu uit een meterkast ( die altijd standy staan ) die ik gekregen heb. ook geen super kwaliteit dus.

Wat ook stom is geweest, is dat alles in gebouwd is en dus niet meer kan kijken hoeveel wattage, omh, ampere etc mijn speaker verbruikt.

Ik wil een nieuwe accu kopen maar hoe kan ik berekenen wat ik minimaal nodig heb qua Ah.

Veel op internet lopen zoeken maar kan nergens vinden hoe ik dit kan berekenen. Ook vraag ik me af als ik 12 volt D batterijen koop, en die parallel aansluit, of dat langer mee gaat dan een accu?

Dus stel ik koppel 4 rijen van 4 D batterijen aan elkaar. (16 batterijen).

Of een accu die evenveel ruimte in beslag neemt.

Hopelijk kan ik hier geholpen worden.

Berichten: 12.262

Re: Accu kiezen

Het stroomverbruik zal afhankelijk zijn van het volume waarmee je muziek afspeelt, dus dat is nogal variabel. Heeft de versterker geen opgegeven maximumvermogen? Ik neem aan dat je die ergens gekocht hebt (of gebouwd?) en dat daar wel specificaties bij stonden.
Victory through technology

Berichten: 77

Re: Accu kiezen

1) Deze (complexe) berekening is enkel mogelijk als je:
  • Een idee hebt van de gewenste geluidsdruk (volume)
  • Versterkerklasse of schema.
  • Luidsprekerdata (rendement, impedantie)
Het is heel wat makkelijker om de stroomopname (A) in de voedingslijn te meten bij nominale geluidssterkte. Omdat deze niet constant is neem je best een eenvoudige analoge multimeter die over stroommeting beschikt, omdat een dergelijk toestel de gemiddelde waarde meet (Tenzij je over heel dure meettoestellen met integratiefuncties beschikt).

Vermenigvuldig dit met de speelduur die je nodig denkt te hebben (h) met daarbovenop een reservemarge en je hebt de vereiste capaciteit van de batterij.

2) Batterijen parallel schakelen vraagt enige kennis van zaken. Batterijen kunnen namelijk verschillen in inwendige weerstand en spanning vertonen, wat een invloed heeft op het evenwichtig laden en ontladen. Een defecte/slechte batterij kan ook nare gevolgen hebben voor de (levensduur van de) andere batterijen. Lees zeker wat de fabrikant hierover zegt.

PS: Als de speelduur heel belangrijk is had je hiermee inderdaad beter rekening gehouden.
  • Ik neem aan dat je een klasse AB versterker hebt. Het rendement hiervan varieert met de uitsturing, maar met een gemiddeld rendement van 50% mag je al heel tevreden zijn. Een klasse D heeft een theoretisch rendement van 100%, en dit onafhankelijk van de uitsturing, althans in theorie (om en bij de 90% in de praktijk).
  • Huis-, keuken- en tuinluidsprekers halen slechts een rendement van een paar %, ook niet bijzonder hoog. Er bestaan echter hoog-rendement full-range luidsprekers met een veel hogere efficiëntie (20%). Daaraan hangt wel een prijskaartje.
  • Deze LEDs zijn ook niet echt bevorderlijk voor de cyclus van de batterij.

Berichten: 11

Re: Accu kiezen

Alvast bedankt voor de snelle reacties, de versterker heb ik een paar jaar geleden gekregen.

Ook staat het merk en het type nummer op de versterker, desondanks kan ik dit type nergens op het internet vinden. Heb veel forums gelezen maar kom hem echt nergens tegen.

Zelf denk ik dat deze accu versleten is, had er namelijk twee en de andere had het ook snel begeven toen ik hem voor iets anders gebruikte.

Ik denk inderdaad dat ik een AB versterker heb.

Bij mijn speaker is zoals gemeld alles ingebouwd, wel heb ik 2 openingen om de klemmen van de accu lader op te zetten, dus het is mogelijk om mijn accu te meten of om te kijken als mijn accu vol is wat mijn speaker verbruikt bij vol volume (lijkt mij). Tevens kan er ook een adapter aangesloten worden via een stopcontact voor stroom, uiteraard sluit ik mijn accu met een schakelaar dan af.

Mijn adapter:

100-240V - 50-60Hz 0.8A

Output: 12V - 1.5A

Hiermee klinkt mijn speaker net als wanneer mijn accu vol is, dus dit is het maximale wat die nodig zou kunnen hebben.

Over accu's en batterijen parallel schakelen, is inderdaad belangrijk dat alle batterijen hetzelfde zijn, van dezelfde loopband, inwendige weerstand etc. Maar als ik daarvan 16 nieuwe koop dat ze toch wel erg dicht bij elkaar zitten?

Versterker: Phoenixgold qx2400

Speaker: Gsound Technology

Afbeelding

Bijna dezelfde als deze, speaker heb ik zo gelaten. 6 ohm.

De leds zijn 25Ma en er zitten er 4 in.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Accu kiezen

Hiermee klinkt mijn speaker net als wanneer mijn accu vol is


Als dat met 12v 1,5A het geval is, dan wordt het inschatten een stuk makkelijker. Neem bijvoorbeeld een 12v accu van 7 Ah, die kan dan ongeveer 7/1,5= 4,5 uur mee. Dat soort accu's kost ongeveer 20 euro, en daar koop je geen 16 batterijen voor. Je kan voor ongeveer het dubbele bedrag een 12 Ah accu (8 uur speelduur) kopen. Kijk eens hier

Berichten: 12.262

Re: Accu kiezen

Bij belasting met 1.5A is de capaciteit van zo'n 7 Ah loodaccu wel een stuk minder - reken op 5 tot 6 Ah in de praktijk. Nog steeds goed voor een uur of 4 gebruik.

Wel belangrijk is om dit soort accu's niet helemaal leeg te maken, daar kunnen ook dit soort loodaccus op termijn niet al te best tegen. Gelukkig hebben ze geen memory-effect oid en kun je ze altijd opladen vanaf bijvoorbeeld halfvol. Zaak is dus iets te kiezen dat groot genoeg is om normaliter niet leeg te raken voordat je weer kunt opladen.
Victory through technology

Berichten: 20

Re: Accu kiezen

Op internet is veel informatie te vinden over dit onderwerp, zoek maar eens op battery capacity.

(Nederland is voor zover ik weet het enige land waar een accu geen batterij wordt genoemd).

Nederlandstalige informatie is te vinden op de sites van o.a. Centurion-accu.nl of de-Hoeve.nl

Zelf zou ik de voorkeur geven aan een wat hogere capaciteit, 8 uur per dag a 1,5 A = 12 Ah.

Om te voorkomen dat de accu te ver ontlaadt ( en gaat sulfateren en dus kapot gaat) een 20% hogere capaciteit aanhouden, dus > 15 Ah.

Een tweede punt is het type accu wat je gaat gebruiken: Accuzuur los in de accu of in gelpakketjes.

Als je je box regelmatig gaat verplaatsen zou je de voorkeur kunnen geven aan een gesloten gel (motorfiets) accu.
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”



-Blaise Pascal

Berichten: 11

Re: Accu kiezen

Alle erg bedankt voor de reacties, Alleen tot zover ben ik ook gekomen.

Mijn accu die ik nu gebruik is dacht ik 12Ah. Vreemd dus dat die zo snel leeg is. Zelfs als die versleten is.

De speaker heb ik vroeger vaker gebruikt met deze versterker en een andere accu, die lekt maar heb de accu nog wel in het bezit en zie dat die 10Ah was, daar deed die het op vol volume 45min / 60 min op.

Ik heb veel op internet gelezen over accu's, maar kom er nog niet helemaal uit over welke accu nou het meest geschikt is. Ik heb namelijk gelezen dat als accu's wanneer ze leeg raken, het aantal volts ook kan dalen. Zou dit de reden zijn dat die na 45 / 60 min de kwaliteit duidelijk vermindert?

Ik kan het namelijk niet geloven dat met een nieuwe 7Ah accu mijn speaker 4 uur kan spelen. Omdat wanneer die bijvoorbeeld op 40% vol is, niet meer die 12 volt kan leveren.

Toevoeging:

http://www.almereaccu.nl/index.php/cell ... olt-detail

Dan lijkt mij dit een geschikte accu?

Berichten: 20

Re: Accu kiezen

Net zo belangrijk als de accu is de acculader, wat gebruik je hiervoor?

Normaal gesproken wordt een accu met 14,4 volt opgeladen en de maximale ontlading is bereikt bij 12 volt.

De accu die je selecteert is ok, maar of hij voldoet hangt af van de gewenste gebruiksduur.

Mocht die te kort blijken kun je er altijd eentje bijkopen.
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”



-Blaise Pascal

Berichten: 77

Re: Accu kiezen

(Nederland is voor zover ik weet het enige land waar een accu geen batterij wordt genoemd).
In het Duits gebruikt men ook Akku.

En volgens Google Translate ook in het Afrikaans, wat waarschijnlijk geen verassing is :) , Pools, Fins, Hongaars en Turks.

Berichten: 12.262

Re: Accu kiezen

Haha.. tikkie off-topic, maar strict genomen is een 'batterij' een bank van meerdere cellen (al dan niet oplaadbaar). In die zin heb je 1.5 volt AA cellen en 9 volt blokbatterijen.

Maar men gebruikt het compleet random... 'penlite batterijen' zijn er een aardig voorbeeld van. En dat ding in je telefoon, heet dat een accu of batterij?
Victory through technology

Berichten: 77

Re: Accu kiezen

Torrinto schreef: wo 12 mar 2014, 18:34Mijn adapter:

100-240V - 50-60Hz 0.8A

Output: 12V - 1.5A


1) Deze cijfers lijken mij vreemd. 100-240V duidt op een geschakelde voeding. Een geschakelde voeding van 80VA is mijns inziens in staat om een secundaire stroom te leveren ver boven 1,5A bij 12V. Wat zijn de afmetingen hiervan? Heb je misschien een foto?

2) De maximale speelduur lijkt mij ook een mysterie.

Maximum elektrisch vermogen ontwikkeld in de luidspreker:

- Sinusvermogen bij 1kHz = (((12 x (√2/2)) / 2 )² / 6 = 3W.

- Voedingstroom voor een klasse AB versterker = (2 x 6) / (π x 6) = 0,63A

- Een 10Ah accu houdt het zowat 15 uur vol.

Ofwel heeft de accu zijn beste tijd gehad, ofwel klopt er iets niet met de belasting (LEDs of iets anders). Het kan nooit kwaad om dit even te controleren met een meettoestel. Meten is weten.

Berichten: 11

Re: Accu kiezen

De adapter:

http://www.leds-buy.nl/stekker-voeding-12v-1-5a.html

Mijn accu lader:

Input: 220 - 240 AC 50/60hz - 22W

Output 12V DC 1.0A

6V DC 1.0A

Speaker:

http://nl.tinypic.com/r/307w4r9/8

http://i62.tinypic.com/24l52lg.jpg

De accu's die ik altijd gebruikt heb waren wel oud en niet hiervoor bedoelt. Dus het kan wel daaraan liggen. Ik lees hier nog wel verschillende dingen dus ben er nog niet over uit.

Berichten: 77

Re: Accu kiezen

1) Deze adapter is slechts 18W. Secundaire gegevens (12V, 1,5A) zijn dus juist. Primaire niet. Vermoedelijk heb je deze verkeerd genoteerd, anders zou deze adapter 62W moeten dissperen en dus gewoon wegsmelten.

2) Ik kan er naast zitten maar ik denk dat dit een auto-eindtrap is met een veel hoger vermogen dan de 3W in mijn berekening. De foto geeft eerder de indruk van iets tussen de 20 en 40W en dan bovendien nog stereo.

Meer als 3W bij een 12V DC voeding voor een 6Ω luidspreker is enkel mogelijk d.m.v.

- Een versterker in brugconfiguratie: 4 x 3 = 12W

- Een ingebouwde 12V DC omvormer

De opgenomen stroom kan dan ook veel hoger zijn, wat betekent dat deze adapter nooit het nodige vermogen kan leveren bij maximum volume. M.i. is dit ook niet noodzakelijk een AB versterker, kan best een klasse D zijn. Dit kan je vaststellen als je het deksel wegneemt.

Zekerheid heb je enkel als je de stroomopname meet, gegevens of schema te pakken krijgt.

Berichten: 20

Re: Accu kiezen

Merlion schreef: do 13 mar 2014, 01:15
In het Duits gebruikt men ook Akku.

En volgens Google Translate ook in het Afrikaans, wat waarschijnlijk geen verassing is :) , Pools, Fins, Hongaars en Turks.
Mijn bedoeling was om de topicstarter op meerdere zoekterm en te wijzen.

Overigens heb ik niet beweerd dat de naam accu niet in het buitenland gebruikt wordt.
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”



-Blaise Pascal

Reageer