Varkenshart plastineren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Varkenshart plastineren

Hallo,

ik wil voor mijn bio PO graag een varkenshart plastineren. Maar ik weet niet goed hoelang ik nodig heb voor het hele proces. Weet iemand hoe lang ik hier voor ongeveer nodig heb?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Varkenshart plastineren

Wat ik er van een bezoek aan zo'n plastinaten tentoonstelling heb onthouden is het volgende:

Preparaat na fixeren met formaldehyde gedurende lange tijd (weken tot maanden) in regelmatig te verversen en sterk gekoeld aceton (diepvriestemperatuur) bewaren. Vocht in het preparaat wordt nu langzaam vervangen door aceton.

Gedurende weken tot maanden het preparaat in een vloeibare siliconenmonomeer houden, terwijl het geheel op onderdruk naar dieper vacuüm gebracht wordt, zodat het aceton langzaam verdampt (afzuiging nodig) en het monomeer de plaats van de aceton inneemt.

Vervolgens in een speciaal gas of onder UV licht de monomeer dagen tot weken laten uitharden (polymeriseren).

Kostbaar, moeilijk en gevaarlijk (giftig/brandbaar), en afhankelijk van de omvang van het preparaat kan het tot vele maanden duren. Niets voor thuis.

Berichten: 3

Re: Varkenshart plastineren

Wij hebben er nu ook al na gekeken en snappen dat het niet kan. Maar weet iemand een bedrijf of onderzoekscentrum waar wij misschien een dag kunnen meelopen en kijken hoe het er aan toe gaat?



Alvast bedankt!

Reageer