[scheikunde] Significante cijfers in tussenantwoorden?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 329

Significante cijfers in tussenantwoorden?

Ik vroeg me af of je significante cijfers in tussenantwoorden moest afronden?

In eerste instantie lijkt het me veel logischer om tussenantwoorden inderdaad af te ronden.

Als je bijvoorbeeld 2 opgeloste stoffen bij elkaar doet: Je weet de molariteit en het volume van beide oplossingen. n=C*V. Als je n afrond op de juiste significante cijfers, krijg je de hoeveelheid mol in de juiste significantie. Als je onafgerond verder werkt doe je alsof die hoeveelheid mol heel nauwkeurig is afgemeten. Dat lijkt mij onlogisch.

Uiteindelijk kom je in de meeste gevallen wel uit op hetzelfde antwoord, maakt niet uit of je tussenantwoorden afrondt of niet. Maar wat zijn de officiële regels wat betreft rekenen met significante cijfers?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Significante cijfers in tussenantwoorden?

Bij het rekenen met significante cijfers geldt altijd dat je tussentijds niet mag afronden. Bij een 'kleine' berekening, waarbij je maar een paar rekenstappen maakt, zul je niet zo snel een (significant) verschil zien. Op het moment dat die berekeningen wat complexer en langer worden, zul je merken dat tussentijds afronden wel degelijk fouten in het eindantwoord kan opleveren.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Significante cijfers in tussenantwoorden?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 329

Re: Significante cijfers in tussenantwoorden?

En hoe krijg je dan de uiteindelijke significantie? De significantie van het eindantwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Significante cijfers in tussenantwoorden?

Dat hangt af van het getal met de kleinste significantie in het geheel. (Of het getal met het minste aantal decimalen).

Berichten: 329

Re: Significante cijfers in tussenantwoorden?

Dus als het uiteindelijk uitkomt op een optelling zoek ik het getal met de minste decimalen en als het neerkomt op vermenigvuldigen kies jevhet getal met de minste significantie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Significante cijfers in tussenantwoorden?

Nee, gewoon altijd het getal met de minste significante cijfers.

Nog even terug op je vraag, waar het om gaat is wat significantie precies is: een manier om weer te geven met hoeveel precisie we een waarde kennen. Pas als het belangrijk gaat worden om dat weer te geven - met andere woorden - pas als je het eindantwoord rapporteert, kies je het aantal cijfers om dat te doen.

Als je tijdens de berekening met je significantie gaat "rommelen" (afronden dus), ben je eigenlijk bezig om de getallen waar je mee werkt te veranderen. En net zomin als je een 2 in een 3 verandert, mag je 4.5 veranderen in 5.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.617

Re: Significante cijfers in tussenantwoorden?

liamgek schreef: do 13 mar 2014, 07:54
Dus als het uiteindelijk uitkomt op een optelling zoek ik het getal met de minste decimalen en als het neerkomt op vermenigvuldigen kies jevhet getal met de minste significantie?
Ja, daar komt het op neer, bijvoorbeeld:

123 - 120 = 3 (1 significant cijfer; 0 achter de komma) ook: 123,46378 - 120 = 3.

123*120 = 1,48 . 102(3 sc) Niet 14760

123/120 = 1,03 (3 sc)

Tussendoor in principe niet afronden maar als je in je tussen berekeningen 2 extra cijfers meeneemt en het eindantwoord afrondt op het juiste aantal cijfers gaat het ook wel goed.

Reageer