Ligger op 3 steunpunten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Ligger op 3 steunpunten

Goedemiddag,

Ik ben bezig met een opdracht voor school/stage, en dat betreft het berekenen van een stalen portaal. De staanders en de krachten die van boven komen heb ik al berekend, alleen nu loop ik vast. Bij tabel 7.2.3 blokschema staal belast op buigen, wordt namelijk bij blokje 2 gevraagd naar het grootste moment.

Maar naar mijn inziens heb je geen moment omdat de steunpunten direct onder de krachten liggen.

de ligger die ik moet berekenen wordt door 3 puntlasten belast en heeft als functie om de krachten te verdelen op de betonvloer, die de krachten weer overdraagd aan het volgende stalen portaal.

lengte totaal = 7,8 meter.

in de bijlage heb ik het blokschema staan, en de opdracht schematisch.
Bijlagen
tek 1.pdf
(28.19 KiB) 353 keer gedownload
tabel.pdf
(94.12 KiB) 497 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Ligger op 3 steunpunten

heb je enkel verticale krachten, en geen momenten, ter hoogte van die balk?

Berichten: 3

Re: Ligger op 3 steunpunten

king nero schreef: do 13 mar 2014, 14:00
heb je enkel verticale krachten, en geen momenten, ter hoogte van die balk?


ik ga alleen van de verticale krachten uit inderdaad, en verder zijn er naar mijn idee geen momenten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Ligger op 3 steunpunten

In dat geval moet je volgens mij enkel rekening houden met de max. toelaatbare oppervlaktedruk van het beton (en wat eronder zit) (ik zou een voetplaat gebruiken ipv. een balk, of de verticale kolom laten doorlopen), maar er zitten hier mensen die meer ervaring in hebben in de constructiewereld en die misschien iets meer kunnen vertellen hierover.

Mij lijkt het maar een eigenaardige situatie.

Berichten: 3

Re: Ligger op 3 steunpunten

hier nog een tekenening, wat misschien de situatie iets verduidelijkt.

het gaat om de onderste ligger van het bovenste staalportaal.

tevens ben ik de gene die de constructie heb bedacht en ik heb niet zo veel verstand van sterkte berekenen alleen, dus het zal best een vreemde constructie kunnen zijn.

de gedachte erachter was dat, die bovenste en onderste liggers ervoor zorgen dat er geen puntlasten op de betonvloeren komen.
Bijlagen
kraan doorsnede.pdf
(10.47 KiB) 236 keer gedownload

Berichten: 858

Re: Ligger op 3 steunpunten

als die ligger inderdaad iets moet verdelen over de steunpunten van het onderste portaal opstaan ten gevolgen daarvan wel degelijk momenten in de ligger

Maar waarschijnlijk is er gewoon onvoldoende nagedacht over de schematisering van het probleem.

Reageer