[scheikunde] Redox: reactievergelijkingen en titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Redox: reactievergelijkingen en titraties

Momenteel ben ik bezig met het onderdeel redox. Aan de hand van de opgaven heb ik hier wat vragen over en die hoop ik hier te kunnen stellen.

Harm voegt zoutzuur toe aan ijzer. Hierbij ontstaat onder andere een ijzer(II)chlorideoplossing.
  • Stel de reactievergelijking op.
In het boek staat een stappenplan om zelf een halfreactie op te kunnen stellen. Je begint altijd met het opschrijven van het juiste redoxkoppel. Daar begint al meteen het probleem, want wat is hier mijn redoxkoppel? Het lijkt alsof ik hier niet te maken heb met een 'echte' halfreactie met elektronen erin.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Oh jawel hoor. Je vormt ijzerionen uit metallisch ijzer. Me dunkt dat die elektronen wel ergens door opgenomen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Laat ik het dan zo zeggen: hoe kan ik ontdekken wat mijn redoxkoppel is?

Volgens het stappenplan moet je daarmee beginnen. De tweede stap is dan om de zuurstofatomen gelijk te maken met H2O en de waterstofatomen gelijk te maken met H+. Als laatste natuurlijk de lading kloppend maken met de elektronen. Volgens dit stappenplan loop ik dus al bij de eerste stap vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Dat zou kunnen...

Maar, begin eens met het noteren van welke deeltjes je allemaal hebt.

In dit geval krijg je zowel van vooraf als achteraf gegeven deeltjes.

Er is dan 1 halfreactie met het ijzer

Welke stoffen moeten dan in de andere staan?

En welke doen niet mee, volgens de beschrijving.

Wdeb

PS. Het lijkt erop dat je het zonder tabellen moet doen?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 25

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Er wordt zoutzuur toegevoegd aan ijzeratomen, na deze reactie heb je ijzer ionen. De ijzeratomen hebben dus in elk geval elektronen afgegeven. Fe/Fe2+ lijkt mij dus al het eerste redoxkoppel. Wat deze elektronen heeft opgenomen staat hopelijk in de vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Wdeb schreef: do 13 mar 2014, 18:19
Dat zou kunnen...

Maar, begin eens met het noteren van welke deeltjes je allemaal hebt.

In dit geval krijg je zowel van vooraf als achteraf gegeven deeltjes.

Er is dan 1 halfreactie met het ijzer

Welke stoffen moeten dan in de andere staan?

En welke doen niet mee, volgens de beschrijving.

Wdeb

PS. Het lijkt erop dat je het zonder tabellen moet doen?
Aanwezige deeltjes: H+, Cl-, Fe (s) en Fe2+.

Volgens mij is de sterkste reductor Fe(s) en de sterkste oxidator H+

Fe(s) → Fe2++ 2e

2 H+ + 2e → H2(g)

Dus: Fe(s) + 2 H+→ Fe2++ H2(g)

Maar nu ontstaat er toch geen ijzer(II)chlorideoplossing?

Ik kan gewoon de tabel in de binas gebruiken, als dat is wat u bedoelt.
Cursusje schreef: do 13 mar 2014, 18:40
Er wordt zoutzuur toegevoegd aan ijzeratomen, na deze reactie heb je ijzer ionen. De ijzeratomen hebben dus in elk geval elektronen afgegeven. Fe/Fe2+ lijkt mij dus al het eerste redoxkoppel. Wat deze elektronen heeft opgenomen staat hopelijk in de vraag?
In de vraag staat geen andere informatie dan ik letterlijk cursief heb gepost.

Mocht ik dat als redoxkoppel nemen, dan zou de reactie er volgens het stappenplan als volgt uitzien. Echter is dit volgens de 'normale manier' (deeltjes noteren en kijken wat de sterkste ox/red is) alleen de reactievergelijking van de reductor.

Fe(s) → Fe2++ 2e

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Hint: welke deeltjes bevinden zich precies in een zoutzuuroplossing, en welke deeltjes gaan een reactie met elkaar aan? Begrijp je nu ook dat je bij oplossen van ijzer in zoutzuur een ijzerchloride-oplossing krijgt?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

JelmerMVL schreef: do 13 mar 2014, 19:06
Aanwezige deeltjes: H+, Cl-, Fe (s) en Fe2+.


Dit zou ik niet zeggen, alhoewel het goed is.

Ik zou zeggen: Aanwezige deeltjes vooraf: : H+, Cl-, Fe (s), H2O

en zeker achteraf: Fe2+ en Cl- en water


Fe(s) → Fe2++ 2e

2 H+ + 2e → H2(g)




Dit is correct.


Dus: Fe(s) + 2 H+→ Fe2++ H2(g)

Maar nu ontstaat er toch geen ijzer(II)chlorideoplossing?



Toch wel, zie reactie Mathfreak. Welke deeltjes zijn er nu allemaal in de oplossing?


Mocht ik dat als redoxkoppel nemen, dan zou de reactie er volgens het stappenplan als volgt uitzien. Echter is dit volgens de 'normale manier' (deeltjes noteren en kijken wat de sterkste ox/red is) alleen de reactievergelijking van de reductor.

Fe(s) → Fe2++ 2e



Als ik je tekst zo lees, dan vermoed ik dat je het begrip RedOx-koppel niet gehel juist in je hoofd hebt zitten. Want Cursusje lijkt wel degelijk het juiste antwoord te geven, maar niet op jouw vraag. En dat komt doorwat je vraagstelling impliceert....wauw, dit gaat wel diep hoor....

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

De reactie is dus wel goed, maar ik zit mogelijk met een verkeerde definitie van redoxkoppel in mijn hoofd? Een redoxkoppel staat volgens mij op één lijn in de binas. Dus om een voorbeeld te noemen: F2(g) → F-. Volgens mij is dit wel aardig te vergelijken met de zuur-basen. Daar bevindt een zuur met zijn geconjugeerde base zich ook op één rij in de binas. Zie ik dit verkeerd?

Dan even terug naar deze reactie, aangezien ik niet had verwacht dat ik het goed deed. In de vraag wordt namelijk gesteld dat er aan het einde een ijzer(II)chlorideoplossing aanwezig is en in de reactie vind ik dit niet terug als FeCl2. Al is de Fe2+natuurlijk afkomstig van de FeCl2. Om een de vragen van mathfreak te beantwoorden:

In een zoutzuuroplossing zitten de volgende deeltjes: H+,Cl- en H2O. IJzer is natuurlijk ook aanwezig en dat zal reageren met H+.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Je hebt het helemaal goed. Sorry.

En ja, een oplossing van een zout is geplists in ionen, dus zou je zeker niet FeCl2 verwachten achteraf....

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Bedankt voor de hulp; het is me nu duidelijk.

Momenteel ben ik aangekomen bij de elektrochemische cel. In mijn boek wordt het niet heel duidelijk uitgelegd en daarom heb ik geprobeerd het voor mezelf wat anders op te schrijven. Zou iemand willen controleren of ik het goed heb samengevat?

Een elektrochemische cel is opgebouwd uit twee halfcellen. De halfcel met de reductor levert de elektronen en is de negatieve elektrode. De halfcel met de oxidator neemt de elektronen op en is de positieve elektrode. Er moet altijd sprake zijn van een gesloten stroomkring. Dit bereik je door de twee halfcellen te verbinden met een zoutbrug. Daarnaast voorkomt een zoutbrug dat de halfcellen geladen worden. Bijvoorbeeld: in bekerglas A vindt de volgende reactie plaats: Fe3+ + e- → Fe2+ (oxidator) en in bekerglas B: Fe(s) → Fe2+ + e-(reductor). Zonder de zoutbrug zou de oxidatorkant negatiever worden, aangezien Fe3+ wordt omgezet naar Fe2+ en de reductorkant juist positiever, immers wordt Fe(s) omgezet naar Fe2+. In de zoutbrug kan zich bijv. KCl bevinden. K+ wordt opgenomen door de positieve elektrode (oxidator) en Cl- door de negatieve elektrode (reductor). Op die manier wordt de lading in balans gehouden. Een zoutbrug zorgt er dus voor dat de oplossingen (elektrolyten) ongeladen blijven. Een alternatief voor de zoutbrug is een poreuze wand of membraan. De stroomkring wordt dan gesloten door het transport van vrije ionen door het membraan.

Let op: maak niet de denkfout dat je beredeneert dat de oxidator elektronen opneemt en dat dit dus de negatieve kant is!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

JelmerMVL schreef: zo 16 mar 2014, 14:34
Een elektrochemische cel is opgebouwd uit twee halfcellen. De halfcel met de reductor levert de elektronen en is de negatieve elektrode. De halfcel met de oxidator neemt de elektronen op en is de positieve elektrode. Er moet altijd sprake zijn van een gesloten stroomkring. Dit bereik je door de twee halfcellen te verbinden met een zoutbrug. En.... Daarnaast voorkomt een zoutbrug dat de halfcellen geladen worden. Bijvoorbeeld: in bekerglas A vindt de volgende reactie plaats: Fe3+ + e- → Fe2+ (oxidator) en in bekerglas B: Fe(s) → Fe2+ + e-(reductor). Zonder de zoutbrug zou de oxidatorkant negatiever worden, aangezien Fe3+ wordt omgezet naar Fe2+ en de reductorkant juist positiever, immers wordt Fe(s) omgezet naar Fe2+. In de zoutbrug kan zich bijv. KCl bevinden. K+ wordt opgenomen door de positieve elektrode nope, niet de elektrode, maar de... (oxidatorkant) en Cl- door de negatieve elektrode (reductorkant). Op die manier wordt de lading in balans gehouden. Een zoutbrug zorgt er dus voor dat de oplossingen (elektrolyten) ongeladen (of beter, neutraal) blijven. Een alternatief voor de zoutbrug is een poreuze wand of membraan. De stroomkring wordt dan gesloten door het transport van vrije ionen door het membraan.

Let op: maak niet de denkfout dat je beredeneert dat de oxidator elektronen opneemt en dat dit dus de negatieve kant is! zou ik ook op letten.... :P
Er staan hier verder volgens mij nog geen onwaarheden in.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Heel erg bedankt.

En.... : bedoelt u dat er naast de gesloten stroomkring en het neutraal houden van de elektrolyten nog een functie van de zoutbrug is?

De positieve/negatieve elektrode neemt de K+ respectievelijk de Cl- dus niet op? Gaat het een reactie aan met een deeltje in de elektrolyt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Het zal zich er niet mee binden omdat die ijzerstaaf gewoon een ijzerstaaf blijft, al wordt deze dunner aan de de reductorkant terwijl aan de oxidatorkant het Fe3+ uiteindelijk op zal raken. Wat er wel gebeurt is dat het ladingsverschil dat in de electrolytoplossing ontstaat gecompenseerd dient te worden. Daar is de zoutbrug voor.

Aan de oxidatorkant wordt het overschot aan negatieve lading in de oplossing, aanwezig door het tegenion van Fe3+, gecompenseerd door kalium-ionen die in de oplossing diffunderen vanuit de zoutbrug, aan de reductorkant wordt het overschot aan positieve lading, die ontstaat door het in oplossing gaan van Fe2+, gecompenseerd door diffusie van chloride.

Off-note: ik vraag me af of op een gegeven moment die diffusie ook de andere kant opgaat, dat het overschot aan negatieve tegenionen en het ontstane Fe2+ juist de zoutbrug intrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

JelmerMVL schreef: zo 16 mar 2014, 18:39
En.... : bedoelt u dat er naast de gesloten stroomkring en het neutraal houden van de elektrolyten nog een functie van de zoutbrug is?
Nope. Eerder dat voor een gesloten stroomkring nog iets nodig is...

De positieve/negatieve elektrode neemt de K+ respectievelijk de Cl- dus niet op? Gaat het een reactie aan met een deeltje in de elektrolyt?
Wat is het verschil tussen elektrode en halfcel en elektrolyt? Want daar ligt het aan.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer