[scheikunde] Redox: reactievergelijkingen en titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

- Er is in totaal 2,282 mmol aan thiosulfaat. Door de molverhouding is er dus 1,141 mmol broom.
 
- Er is in totaal 0,6203 mmol kaliumbromaat. Door molverhouding is er dus 1,861 mmol broom.
 
- Er zal dan 1,861 - 1,141 = 0,7200 mmol met aniline gereageerd hebben.
 
- Door de molverhouding is dat dus 0,2400 mmol aniline.
 
Het heeft een volume van 10,00 mL. Dit kwam echter uit 250 mL. Dus ik heb 0,2400 . 10 = 2,400 mmol aniline.
 
Dat komt overeen met 223,5 mg. 
 
- Percentage is dan: 223,5 : 298,7 = 74,82%
 
 
Volgens mij kwam dit antwoord wel redelijk in de buurt van het goede antwoord  :)
Nu u op deze manier de vragen stelt, merk ik dat ik wel uit het rekenwerk kom. Het zit dus echt in het feit dat ik niet begrijp wat er (scheikundig gezien) gebeurt. Bij de wat simpelere opgaven vul ik altijd het schema hieronder in. Dit helpt me met de juiste volgorde van de rekenstappen. Ik vraag me af of ik dit schema ook bij deze opgave kan gebruiken, aangezien er zoveel stoffen meedoen. Kunt u wat tips geven, want het lukt me niet om het schema in te vullen en daarmee de berekening kloppend te maken.
 
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Bij deze opgaven helpt het soms de andere kant uit te werken, dus vanaf het einde naar get begin.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Want de opdracht is voor deze tabel te complex?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Niet per se, maar er ontbreekt een blokje voor de broom -> joodconversie.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Die zou dan tussen B en C moeten komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Ik zou die letters overigens ook vervangen door de daadwerkelijke stoffen. Schept alleen maar verwarring. Maw, ik heb geen idee waar die letters voor staan, maar ik neem aan dat elk blokje een hoeveelheid aan stof is.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Sorry, ik ben misschien wat onduidelijk geweest.
De foto die ik heb gemaakt komt uit een schrift voor een examencursus. Dat blokschema kan gebruikt worden wanneer je te maken hebt met een terugtitratie. De stoffen corresponderen met de 'reactievergelijkingen' rechtsboven. Oftewel: met stof B titreer je en stof C moet in beide reactievergelijkingen staan. Dit is dus meer in een algemene situatie. Normaliter zou ik hier inderdaad de stoffen invullen. Daarnaast kun je dan de gegeven hoeveelheid milliliters en molariteit met het blokje verbinden. Van stof A is er dan één de onbekende.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Redox: reactievergelijkingen en titraties

Ik heb toch zelf nog even geprobeerd om deze titratie in een overzicht te 'proppen'. Kan iemand controleren of dit zo klopt?
 
Afbeelding​

Reageer