Verband tussen zwarte gaten en wormgaten.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Verband tussen zwarte gaten en wormgaten.

Ik heb nu de vraag of een zwart gat mogelijk een wormgat omvat ?

vormt dit wormgat dan een verbinding met een parallel universum ?

Spreekt men dan aan de uitgang van dit wormgat van een wit gat die alle materie 'uitspuwt' ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verband tussen zwarte gaten en wormgaten.

Een zwart gat en een wormgat zijn 2 verschillende dingen. Een zwart gat is in feite een oneidig diepe put in de ruimtetijd, en een wormgat is in feite een soort tunnel tussen 2 verschillende gebieden in de ruimtetijd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verband tussen zwarte gaten en wormgaten.

Twee verstrengelde black holes zouden volgens sommige theoretici in staat zijn een Einstein Rosen brug (wormgat) te vormen, en daarmee een doorgang door ruimte en tijd bieden klik.

Nikodem Poplawski gaat nog een stap verder en suggereert dat een zwart gat een Einstein Rosen brug naar een ander universum zou kunnen opleveren klik
Accordingly, our own universe may be the interior of a black hole existing inside another universe.
Zijn paper in Physical Letters kan je hier vinden: klik

Twee black hole's die als 'ingang en uitgang' van een wormgat in hetzelfde heelal dienen zou je je in de ballon analogie van het heelal (waarbij alleen het oppervlak van de ballon het heelal op een bepaald moment is) ongeveer zo voor kunnen stellen:
Einstein Rosen Bridge.jpg
Einstein Rosen Bridge.jpg (49.26 KiB) 596 keer bekeken
Maar een wormgat blijft vooralsnog hoogst speculatief, en er is geen spat bewijs dat zo'n ding werkelijk bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Verband tussen zwarte gaten en wormgaten.

Om een wormgat te vormen is, mits het breed genoeg is (wat in het geval van kleine deeltjes niet zo is) is een enorme hoeveelheide energie nodig om het wormgat open te houden, wat overigens ook geldt voor het het "dunne" wormgat. Volgens de meneer met de moeilijke voor en achternaam (voor ons) zou aan de andere kant van het wormgat (vanuit ons gezien) een wit gat een soort big bang vormen dat zijn energie uit ons heelal zuigt. Dat zou betekenen dat ons heelal in een oogwenk verdwenen is, aangezien in het heelal aan de "andere" kant eenzelfde situatie zal ontstaan als aan het begin van ons heelal: In een kleine, héél kleine fractie van een seconde vormt zich ons hele (bijna)oneindige heelal. Aangezien tot op heden ons heelal niet in een ogenblik is verdwenen zullen naar mij mening geen wormgaten bestaan. En wanneer zou de eerste ontstaan zijn? Uit een Universum waarin zich een wormgat ontwikkelde?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer