Springen naar inhoud

Vergelijk van meetmethoden bij destructieve test

• Log in om te kunnen reageren

RoelP

RoelP

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2014 - 17:33

Inleiding: Om de kwaliteit van een soldeerproces te bepalen, worden de twee te solderen delen uit elkaar getrokken. De kracht die daarvoor nodig is, is een maat voor de kwaliteit van de soldeerverbinding. Dit is een destructieve test, m.a.w. het kapot getrokken sample kan niet opnieuw gemeten worden.

Situatie: Het solderen vindt plaats op twee productielocaties (A en B), waarbij op beide locaties deze trektesten kunnen worden uitgevoerd. Echter, ons is onbekend of beide locaties dezelfde resultaten opleveren, m.a.w. of meetresulaten afhankelijk zijn van de meetlocatie.
Mij is gevraagd om aan te tonen, dat beide meetlocaties leiden tot dezelfde meetwaarden.

Het geluk is dat de samples en test relatief goedkoop zijn. De sample size kan dus groot gemaakt worden (bijv. n=100 per locatie).

Mijn aanpak:
Volstaat een "Student's t-test: Vergelijk van twee gemiddelden" hierbij?
Mijn aanpak zou zijn:
1) Ik laat 200 samples solderen, waarbij alle denkbare variabelen gelijkgehouden worden (1 operator, 1 soldeerstation, materualen uit dezelfde partij grondstoffen, etc) om de variatie in steekproef zo klein mogelijk te houden.
2) Volledig at random selecteer ik 100 samples voor locatie A en 100 samples voor locatie B.
3) Alle 200 samples worden kapotgetrokken, en de meetdata gebruikt voor analyse.

H0: μ1 = μ2
H1: μ1 ≠ μ2
Bij df = 100 is de kritieke waarde t* = 3,390.

Vraag:
Zit ik op de goede weg, of zie ik belangrijke zaken over het hoofd? Ik twijfel namelijk, omdat er sprake is van een variate tussen de 200 samples onderling, en een (verwachtte) variatie tussen de meetlocaties. Dank voor het meedenken :) .

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures