Springen naar inhoud

Vraag van een leek over stoom

• Log in om te kunnen reageren

Wimmie

Wimmie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2014 - 09:36

Ik heb stoom samen met een ander soort gas in een slang.
Om alleen het gas over te houden wil ik er zeker van zijn dat alle stoom uit het mengsel gaat. Ik heb geprobeerd dit stoom (nu even zonder gas) door een 10 meter lange koude slang te laten gaan maar ik hou borrels als ik de slang in een emmer laat uitkomen. Het zal voor jullie een simpele vraag zijn maar voor mij een probleem waar ik geen oplossing voor heb.

Groet Wim

Veranderd door Wimmie, 15 maart 2014 - 09:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2014 - 10:07

Opmerking moderator :

Dit onderwerp is verplaatst naar een passend forum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2014 - 10:52

Het zou handig zijn als je vertelt wat dat andere gas is.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Wimmie

Wimmie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2014 - 13:10

Daar wil ik de vraag niet door laten vertroebelen. Het gaat mij er vooral om, om van het kokende water/stoom geen bellen meer te krijgen. zelf denk ik dat het mengsel door een waterkolom moet van ... cm hoog. Dus een buis van bijv 1 meter hoog. Onder het mengsel er in en de bellen lossen op in het water. Ik wil dat eerst uitproberen zonder het gas erbij. Heeft dat kans van slagen op deze manier?

Veranderd door Wimmie, 15 maart 2014 - 13:24

Wimmie

Wimmie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2014 - 14:05

Ik heb inmiddels een test gedaan en een 8 meter lange slang in een 80 cm hoge buis koud water laten komen.
Ik heb toch nog (koude) bellen bovenin de buis. Waarom verdwijnen die niet? Ze moeten dan toch wel gecondenseerd zijn denk ik?

Veranderd door Wimmie, 15 maart 2014 - 14:05

Spaceclaim

Spaceclaim

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2014 - 14:41

Hallo Wimmie,

Ik weet niet hoe je de stoom in de buis brengt, maar kan het zijn dat hier toch nog lucht bij zit?
als je de waterkolom hoger maakt (zodat je meer tegendruk krijgt) dan zullen er geen bellen meer ontstaan.

Wimmie

Wimmie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2014 - 15:00

Dank voor de reactie.

De stoom komt van een gesloten bak waar geen lucht bij kan komen. Waterinhoud is 1 liter. Verwarming 2000W
De slang (van 8 meter) waar de stoom uitkomt stop ik van bovenaf in de koker met koud water, helemaal tot de boden van de bak.

De 80 cm kolom is dus niet hoog genoeg? Is er aan te geven hoe hoog dan wel?

Of is er een gemakkelijkere manier zonder een enorme stellage te moeten maken?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2014 - 15:49

Goed, het gaat dus om waterstof. Reden van de vraag is dat er, afhankelijk van het gas, wellicht andere manieren zijn om de 2 gassen te scheiden.

Het hoeft niet zo moeilijk te zijn om te berekenen wat de dimensies van de slang en de koeling zouden moeten zijn om je stoom te laten condenseren. Maar je bent nogal summier met gegevens. Hoeveel stoom stroomt er per seconde door die slang? Ligt die slang in zijn geheel in een bak water, hoe zit dat nou precies? Wat is de diameter van de slang?

Voor de rest zou ik er niet zo van staan te kijken als het toch lucht blijkt te zijn. Want wat zit er in de slang voor de stoom er doorheen gaat?

Als de bellen koud zijn is het in ieder geval geen stoom.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Wimmie

Wimmie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2014 - 16:12

Dag Marko,

Dank voor je antwoorden. Goede opmerkingen. Vooral die laatste: koude bellen zijn geen stoom.
Maar ook de slang die vooraf gevuld is met lucht.

Als ik de installatie een poosje zou laten draaien zou de lucht er uit moeten zijn en de bellen dus over?

De hoeveelheid stoom kan ik niet berekenen. De slang ligt in de buitenlucht en is een gewone tuinslang.

Als de bellen die ontstaan door het koken in een gesloten systeem uiteindelijk in koud water uitkomen en daar 80 cm doorheen moeten naar boven zijn toch allang overgegaan in water, of denk ik de simpel.
Dus als er toch bellen bovenaan komen is dat nog lucht die in de slang zit?

Gr. Wim

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2014 - 18:39

Maar ook de slang die vooraf gevuld is met lucht.

Laat de installatie een tijdje koken, zodat alle lucht erin verdreven is door stoom.
Laat de slang volledig vollopen met koud water en dompel het uiteinde in de koelbak en houd dat uiteinde onder water. Sluit nu die gevulde slang aan op de installatie. In eerste instantie zal er dan water uit de slang gedrukt worden, totdat de stoom condenseert. Er kan nu geen lucht meer in de installatie zitten.

Komen er nu nog bellen uit?
Motus inter corpora relativus tantum est.

Spaceclaim

Spaceclaim

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2014 - 19:29

Dit is niet helemaal waar.(in mijn opzicht)
Op het moment dat je het systeem een tijdje laat werken, met de intentie om de lucht er uit te drijven.
dan komt het volgende probleem, als je nieuw water bij vult zal er ontgassing van het water ontstaan.
Hierdoor krijg je dus nog steeds een ander gas bij je stoom...

misschien is het toch verstandig om je complete idee prijs te geven? mogelijk ander manieren mogelijk?

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2014 - 20:16

Je kan het water grotendeels ontgassen door het tevoren te koken. Maar of dat in dit geval bruikbaar is weet alleen de vraagsteller.

Wimmie

Wimmie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2014 - 20:22

Ik heb zaterdag al een proef gedaan met het even laten koken en de slang vullen met water.
Ging goed, geen bellen, wel een verschrikkelijk kabaal en de slang trilde hevig.

Het zal komen doordat het verwarmingselement 2000W maar warmte af bleef geven aan het al kokende water.
Ik zal met een kleiner element moeten gebruiken denk ik.

Morgen ga ik meer testen.

Wimmie

Wimmie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2014 - 20:33

misschien is het toch verstandig om je complete idee prijs te geven? mogelijk ander manieren mogelijk?

Ik produceer waterstof in kokend water. Ik wil wel het waterstof uit de slang, niet de lucht of stoom.
Ik ging er van uit dat de stoom wel weg zou zijn als ik het mengsel door een koperen spiraal zou laten gaan zodat het afkoelt. Maar nu komt er ook nog een aspect "lucht" bij.

Ik denk toch dat de oplossing heb door er voor de zorgen dat er gaan lucht meer ik het systeem zit en de slang in een kolom water uit laat komen. De eerste test leeg goed.
(dank Michel)

Morgen ga ik meer testen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 maart 2014 - 14:50

een verschrikkelijk kabaal

Dat is goed verklaarbaar, en te vergelijken met het razen van water in een pan. De stoombellen condenseren in het koude water van de slang plotseling waardoor er in de slang vacuüm pockets onstaan en het water in de slang met een voortdurende reeks klappen deze leegten zeer snel opvult.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures