acetylsalicylzuur intolerantie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

acetylsalicylzuur intolerantie

Ik ben nog steeds bezig met mijn eindwerk over Aspirine en ik heb het nu over de intolerantie voor Aspirine. Nu, ik weet dat Acetylsalicylzuur behoord tot de groep van salicylaten maar ik vraag mij af: dat wanneer iemand intolerant is voor acetylsalicylzuur dat deze persoon ook intolerant is voor alle salicylaten en of ik moet spreken van een acetylsalicylzuur intolerantie of een allergie of allebij ( bij een allergie komt het immuunsysteem in actie en bij intolerantie wordt een stof niet afgebroken)

Re: acetylsalicylzuur intolerantie

Salycylaten komen veel voor in voedingsmiddelen (b.v. in thee en koffie). Ze zijn belangrijk omdat ze kanker en hart- en vaatziekte kunnen voorkomen. Nu zijn er mensen die in het dagelijks leven geen enkel probleem hebben met salicylaten, maar toch een intolerantie vertonen voor Aspirine. Het acetyldeel van Aspirine komt bij mijn weten niet voor in salisylzouten in voeding. Dus is mijn conclusie dat je wel degelijk van een acetylsalicylzuur intolerantie kunt spreken. Maar veruit de grootste groep van Aspirine intolerantie zal (neem ik aan) veroorzaakt zijn door salicyl intolerantie.

(Een deskundiger antwoord laat ik aan anderen over).

Berichten: 12.262

Re: acetylsalicylzuur intolerantie

Het is normaliter inderdaad overgevoeligheid voor salicylaten in het algemeen, en die komen voor in allerlei plantaardige voedigsmiddelen, zij het in wisselende concentraties. Je zou bij iemand kunnen testen of er een verschil is in reactie tussen aspirine en salicylzuur.

Overigens is het nauwelijks mogelijk een dieet zonder salicylaten te volgen en kan de behandeling bestaan uit desentisatie door langzaam maar zeker meer salicylaten in te nemen - en aspirine is daarvoor een handig verkrijgbare en nauwkeurig doseerbare stof.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: acetylsalicylzuur intolerantie

Ik vraag me dan af waarom er zo'n gigantische kruis-allergie bestaat tussen de verschillende NSAID's waarvan alleen Aspirine een salicyl-groep heeft. We zien heel vaak patiënten die allergisch zijn voor dus zowel Ascal, Ibuprofen, Naproxen etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: acetylsalicylzuur intolerantie

Ik vermoed dat dat een andere groep is dan de mensen die overgevoelig zijn voor salicylaten.

Maar is er sprake van een allergie, of gewoon een ongewenste reactie? Het werkingsmechanisme van alle NSAIDs is natuurlijk hetzelfde, dus als dat ook het ongewenste effect veroorzaakt heeft het weinig zin een ander middel te gebruiken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: acetylsalicylzuur intolerantie

Nee, geen bijwerkingen, allergieën heb ik het over: dus angio-oedeem, huiduitslag en in ernstige gevallen inspiratoire stridor en zelfs anafylactische shock.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: acetylsalicylzuur intolerantie

Ah, op die manier. Dan wordt het van mij uit wat speculatiever, maar het zou natuurlijk kunnen dat deze stoffen er voor het immuunsysteem behoorlijk hetzelfde uitzien. Ik denk dan met name aan het gedeelte dat ook binding met de cyclooxygenases mogelijk maakt.

Om het wat beter te zien zou je eigenlijk plaatjes van electrondichtheid naast elkaar moeten leggen en daarop bestuderen op welke plaats ze echt op elkaar lijken: als je zo naar de molecuulstructuur kijkt zitten er forse verschillen tussen, maar dat kan verradelijk weinig verschil maken.
Victory through technology

Reageer