Springen naar inhoud

lorentzkracht

• Log in om te kunnen reageren

fantastic

fantastic

• >100 berichten
  • 163 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2014 - 13:56

ik moest een opdracht maken. twee elektronen werden op een bepaalde manier afgebogen, de 'rode' meer dan de 'blauwe'. je moest bepalen welk elektron de grootste snelheid had. ik dacht dat dit aan de lorentzkracht lag, maar blijkbaar ook aan de middelpuntzoekende kracht. mijn vraag is dus: Waarom ligt het ook aan de middelpuntzoekende kracht? is dat altijd zo, of kan het soms ook alleen de lorentzkracht zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 maart 2014 - 17:52

maak eens een tekening van de situatie
normaal geldt alleen de lorentzkracht

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2014 - 21:40

Het zit zo:

Stel je een magnetisch veld voor dat in je blad gaat. In het vlak van je blad maakt een elektron een cirkelbeweging met de lorenz kracht die naar het middelpunt wijst ( rechterhandregel). De lorenz kracht die hier voor een versnelling zorgt naar het middelpunt fungeert eigenlijk als middelpuntzoekende kracht. Let wel op dat hier snelheid en magnetisch veld loodrecht op elkaar staan. Je kan dus schrijven:

LaTeX

met m de massa van het deeltje.

je kan dit omvormen naar R en dan kan je zien welke factoren welke invloed hebben op de straal.

Was dit een antwoord op je vraag?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures