Eén draairichting elektromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

E

Hallo,

Ik zoek een degelijke oplossing om een elektromotor maar in één richting te laten draaien en er voor te zorgen dat deze niet in de andere richting kan draaien.

Als mogelijke oplossing heb ik al een éénrichtings lager gevonden.

Een handmatige mechanische rem is niet echt ergonomisch voor deze toepassing.

Als je iets meer weet of een idee hebt laat maar weten!

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: E

Misschien handig om er bij te vertellen wat de toepassing is, en wat voor type motor je zoekt. Dus wat voor toerental, koppel, en voedingsspanning.

Berichten: 2

Re: E

Een driefasig asynchrone motor variërend van 4 kW tot 1,1 MW. De toepassing is voor ventilatoren. Als deze niet aanstaan kunnen ze van zich zelf beginnen draaien door wind van de natuur. Draaien in de juiste richting is niet erg maar in de andere richting wel vermits als er dan een start wordt gegeven een verhoogde belasting op de mechanische componenten komt. Dus ik zoek eigenlijk een soort blokkering ofzo in de andere richting.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: E

Dan zou je kunnen denken aan een veerbekrachtigde rem die door een magneetspoel wordt gelicht.

Je moet dan wel iets verzinnen waardoor de rem pas aangrijpt als de motor bijna stilstaat. Anders zal de rem proberen de hele kinetische energie van de rotor in warmte om te zetten, en dan moet je hem veel zwaarder uitvoeren dan nodig is om de boel alleen maar vast te houden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: E

Ik heb geen inzicht in de krachten, maar zou zo'n eenrichtingslager wel voldoende vast om de as en in het huis zitten om de krachten op te vangen?

Je zou naast elektromechanische oplossingen ook kunnen denken aan puur mechanische principes zoals bijvoorbeeld deze eenrichtingsrem (motoras en pin door gleuf niet getekend.):
brake.jpg
brake.jpg (8.85 KiB) 437 keer bekeken
Of aan een centrifugaal mechanisme met ratel, of het principe van de eenrichtingsveerkoppeling:
naamloos.png
naamloos.png (18.43 KiB) 438 keer bekeken
Dimensionering en materiaalkeuze van deze eenvoudige principes bij grote vermogens (en naar ik aanneem ook forse afmetingen) lijkt mij een klus voor een vakman.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: E

Siemens hebben dergelijke systemen als standaardproducten. Ik ken de technische details niet, maar ben deze wel al tegengekomen in de industrie. Eens aan de leverancier(s) vragen?

Reageer